Om het uiterlijk van een Subaru hoef je het niet te doen. Het gaat allemaal om de techniek. De nieuwe Forester vormt daarop geen uitzondering. Het begint bij de nieuwe SUV met de 2,0-liter boxer en later is ook de boxer diesel van de partij.

De Subaru Forester gaat al tien jaar mee. Hij is begonnen als hoog-op-de-poten stationwagen maar nu geëvolueerd tot heuse SUV. Hij mag de Honda CR-V en de Toyota RAV4 tot zijn concurrenten rekenen. Door zijn laaggeplaatste boxermotor heeft hij personenauto-achtige rijkwaliteiten. Natuurlijk helt hij wat over in de bocht, maar over het algemeen heb je niet het idee met een SUV op stap te zijn.

De 150 pk 2,0-liter boxer is eigelijk wat te licht bewapend voor de Forester. Ergens is de aandrijflijn lijken pk’s verloren te gaan en bovendien stoort het motorgeluid op de lange duur. Op vlakke wegen is het allemaal goed te doen, maar wanneer er bergen bedwongen moeten worden, heeft de Subaru een probleem. De boxer diesel, die later dit jaar komt, lijkt ons een betere optie. We hopen daarbij op meer rust aan boord en we schatten zo in dat de diesel sneller is dan de benzinevariant.

 

De volledige rij-impressie met de Subaru Forester staat in AutoWeek 12, die op 19 maart in de winkels ligt.