Het is inmiddels publiek geheim dat Porsche druk bezig is met een facelift voor de 911. Het gerucht over een dieselmotor voor de Cayenne, blijft maar de kop op steken. Maar Porsche heeft daarover nog geen besluit genomen.

Porsche start in juni met de productie van de gefacelifte 997. In augustus start de levering aan klanten. Wie een vierwielaandrijver wil, moet wachten tot oktober. Dat weet het Duitse vakblad Automobilwoche te melden. Over de vernieuwde 911 weten wel al dat het vermogen van de Carrera wordt opgevoerd van de huidige 325 naar 345 pk. De S-versie gaat met dertig pk omhoog naar 385 stuks. Verder komt op de optielijst een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling te staan. De nieuwe 911 volgt de trend met LED-achterlichten, in de koplampen zitten voorlopig echter nog normale peertjes. Daarmee moet de 911 de R8 van Audi laten voorgaan. Die is zo onderhand beroemd om zijn LED-koplampen.

Het grootste nieuws is de directe benzine-inspuiting waarmee het verbruik van de nieuwe 911 volgens de Duitsers met tien procent wordt gedrukt. We zijn benieuwd… AutoWeek-lezer Wilco Trumpie uit Tegelen spotte in januari al eens dit tafereeltje in het Zwarte Woud waar een prototype van de vernieuwde 911 zijn rondjes draait in een ijzige omgeving.

Over brandstofverbruik gesproken: met de vraag naar zuinigere auto’s dringt ook de roddel over een Cayenne diesel zich weer op. Verschillende media stortten zich vorige week op dit verhaal en meldden zelfs dat het halverwege 2009 al zo ver zou zijn. Porsche laat echter weten dat er nog geen besluit is genomen over een Cayenne diesel. Met name regelingen als de ‘congestion charge’ in Londen zouden de noodzaak voor een zuinige Cayenne aanwakkeren. Porsche gaf eerder aan niks te zien in een Cayenne diesel, maar zijn pijlen te richten op een hybride-variant.