Alfa Romeo BAT 11: zwanenzang van Bertone

In de jaren ’50 was Bertone beroemd met de BAT Alfa Romeo’s. Drie prototypes met een extreem gestroomlijnde koets. In de nadagen van het beroemde designhuis is er de BAT 11.

Het rommelt bij Bertone. Door familieperikelen tussen de vrouw van en de dochters van wijlen Nuccio ligt faillissement op de loer. Begin januari wilde weduwe Lili het bedrijf verkopen, terwijl ze daarvoor niet genoeg aandelen in handen heeft.

Bovendien heeft ze geen overleg heeft gepleegd met haar dochters. De verkoop is afgeketst. Daarom liggen de Bertones met elkaar overhoop. De familie heeft zowel de ontwerpstudio als de productiefaciliteit in de etalage gezet.

Door deze toestanden zou de BAT 11 zou best nog wel eens het laatste kunstje van Bertone kunnen zijn. Het is de opvolger van de BAT 5, 7 en 9. In de jaren ’50 bracht het ontwerphuis deze drie bizar vormgegeven Alfa Romeo’s uit. De BAT-(Berlinetta Aerodynamica Tecnica) studies waren een vertoning van het kunnen van Stile Bertone op het gebied van aerodynamica. Die auto’s waren op basis van het 1900-chassis; de nieuwe creatie staat op een gemodificeerd platform van de 8C Competizione.

Geld voor een stand op de prestigieuze Autosalon van Genève is er voor het eerst sinds vijftig jaar niet. In de schaduw van die beurs, op de AutoDesignNight in Genève ging het doek af van de BAT 11. Vierhonderd toeschouwers waren getuige. De auto is gemaakt op het verzoek van Gary Kaberle, die de eigenaar was van de BAT 9. Wat de toekomst is van de BAT 11 én het ontwerphuis, is ongewis.

Tip de redactie