Fiat Powertrain Technologies, de aandrijflijntak van de Fiat Groep, heeft op de Autosalon van Genève ons een kijkje in de keuken gegund. Zodoende weten we meer over de toekomstplannen van het concern.

Wat betreft de CO2-reductie hebben de Italianen heldere doelstellingen geformuleerd: het concern wil de uitstoot van de benzinemotoren met zeven procent verminderen. Downsizing en de invoering van de directe injectie moeten helpen om dit te bewerkstelligen. Voor de dieselmodellen mikt Fiat Powertrain Technologies op een reductie van twee procent, die gerealiseerd moet worden met het gebruik van nieuwere dieseltechnologie.
De 1,8-liter turbomotor, die geïntroduceerd is in de Lancia Delta, komt de komende tijd in meerdere varianten. De basisversie krijgt 180 pk mee, de topper vindt zijn weg naar de nieuwe kleine Alfa Romeo (‘Junior’) en levert 230 pk. Aan de andere kant van het spectrum vinden we een 0,9-liter tweecilinder turbomotor, die tussen de 65 en 110 pk gaat leveren. Met het toepassen van de Multiair-technologie op de benzinemotoren wil Fiat de emissies met maar liefst 50 procent terugdringen.
Voor de stad zet FPT in op kleine benzinemotoren met hybridetechnologie en een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Ook op dieselgebied roert het concern zich: aan de bovenkant van het motorenpalet komen twee nieuwe turbodiesels. De kleinste van de twee is een exemplaar met een cilinderinhoud van 2,5 liter, met een vermogen tussen de 200 en 220 pk en een maximumkoppel van ongeveer 400 Nm. De dieseltopper wordt de 3.0 V6, die tussen 240 en 260 pk op zal hoesten en een koppel tussen de 450 en 500 Nm ophoest. Opvallend genoeg acht Fiat deze motor cruciaal voor een doorbraak op de Amerikaanse markt, terwijl de Verenigde Staten traditioneel niet bepaald bekendstaat als een land van dieselliefhebbers.