Februari was een ongekend goede verkoopmaand. Er werden maar liefst 17,5% meer auto’s verkocht dan vorig jaar in dezelfde maand.

Het is in de verkoopcijfers goed te zien dat de nieuwe belastingmaatregelen die vooral zuinige en schone auto’s bevoordelen voorlopig werken. Schijnbaar hebben veel potentiële kopers hun aankoopplannen uitgesteld en nu toegeslagen. Maar de belastingmaatregelen zijn niet de enige verklaring. Over de eerste twee maanden bedraagt de groei 3,9%, een teken dat de consument nog steeds vertrouwen heeft in de economie.

De top 3 bestaat uit de Peugeot 207, Toyota Aygo en Opel Corsa, een duidelijk teken dat compacte zuinige auto’s het goed doen momenteel. Maar ook de rest van de top 10 staat vol met uitsluitend relatief compacte auto’s. De eerste bovenmodale middenklasser vinden we pas op de 13e plaats, en dat is de Ford Mondeo.

Onder de merken was sinds lange tijd Peugeot weer eens de winnaar. Met maar liefst drie modellen staat het Franse merk in de top 10. De nieuwe 308 komt eindelijk op stoom met een zeer verdienstelijke 5e plaats. Verder profiteren de Toyota Prius (van 114 naar 23) en Honda Civic (van 54 naar 36) van de lagere bijtelling. Relatieve nieuwkomers als de Renault Twingo (van 28 naar 12), Renault Laguna (van 34 naar 18) en Fiat 500 (van 83 naar 27) en Mazda 2 (van 79 naar 48) zijn bezig aan een stevige opmars.

En is misschien nog wat vroeg maar over de eerste twee maanden gerekend zijn er al voorzichtig enkele conclusies te trekken. Volkswagen gaat weer riant aan kop. Bij de grote merken zijn Ford en Peugeot flink aan het plussen. Vorig jaar nog publiekslieveling en meestrijdend aan de top, dit jaar moet Toyota voorlopig afhaken. Ook Renault moet een flinke veer laten.

Onder de resterende merken behoren tot de voorlopige winnaars vooral Fiat, BMW, Nissan, Honda en Dacia. Een hele forse stap terug doet vooral Hyundai, dat tot nu toe ruim 25% minder auto’s wist te verkopen.