Langere Spyker schittert in Genève

Neerlands trots Spyker heeft een heuse wereldprimeur op Genève: de C8 Aileron, het ‘Amerika-vriendelijke’ model met een langere wielbasis.

De C8 Aileron heeft een 4,2-liter V8 aan boord, die goed is voor 400 pk. Het maximumkoppel van de motor bedraagt 480 Nm. Al deze kracht is goed genoeg om de 1425 kilogram zware Spyker in 4,5 seconden naar 100 kilometer per uur te katapulteren. De topsnelheid van de Nederlandse sportwagen is 300 kilometer per uur.
De nieuwe Spyker is 4,56 meter lang, 1,91 meter breed en 1,21 meter hoog. Omdat de wielbasis met 2,67 meter groter is dan die van de huidige generatie, biedt de Spyker nu meer binnenruimte. Geen overbodige luxe als je ook in de Verenigde Staten de nodige exemplaren wilt slijten.
Ander nieuws in Genève is de D8 Peking-to-Paris, die dan toch eindelijk lijkt te komen. De twaalfcilinder van het oorspronkelijke model is geschrapt en vervangen door een V8 met supercharger. Het blok is gekoppeld aan een zesbak en brengt een vermogen van 550 pk naar alle vier de wielen. Het maximumkoppel van de machtige SUV bedraagt 750 Nm. De D8 Peking-to-Paris sprint in 5,5 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid bedraagt 270 kilometer per uur.
De preproductie van de SUV start eind dit jaar. In de eerste helft van 2009 worden de eerste exemplaren geleverd, vertelde Victor Muller ons in Genève.

Tip de redactie