Nu de productieversie van de Toyota iQ dan eindelijk in het echt te bewonderen is, laat het Japanse merk wat meer los over het slimme stadskarretje. De auto beschikt over niet minder dan zes ruimtebesparende innovaties, aldus Toyota.

De iQ is minder dan drie meter lang, maar biedt plaats aan drie personen plus een kind of bagage. De iQ is ontworpen in Japan en heeft wat bij Toyota de J-factor wordt genoemd. Dit staat volgens de Japanners voor “een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. De J-factor vormt een uitdaging voor conventioneel denken: klein maar ruimtelijk, eersteklas maar compact.”
Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het ‘Vibrant Clarity’ design: “De ‘on-the-edge’ styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een ‘techno-organisch’ ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid.”
De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.