Mercedes komt met BlueEfficiency-uitvoeringen van de C-klasse sedan. Dit voorjaar arriveren de extra zuinige versies van de C 180 Kompressor en de C 200 CDI, later in 2008 volgt de C 350 BlueEfficiency. Mercedes claimt een verbruik dat 12 procent lager ligt.

Voor de C 200 CDI BlueEfficiency geeft Mercedes een verbruik op van 5,1 liter diesel per 100 kilometer (1 op 19,6), de C 180 Kompressor komt 15,4 kilometer ver op een liter benzine. Voor de diesel komt dat overeen met een CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer, de C 180 Kompressor stoot 156 gram koolstofdioxide per kilometer uit.

Hoe deze uitvoeringen zo zuinig komen? Mercedes neemt dezelfde maatregelen als Volkswagen met de Bluemotionmodellen. Door het gebruik van lichtgewicht materialen worden de auto´s 19 tot 32 kilo lichter. Zo wordt een voorruit van gelamineerd glas gemonteerd wat 1,2 kilo scheelt, het geluidsisolerende materiaal tegen het schutbord is aangepast en de speciale wielen schelen ook kilo´s. Elk wiel is 1,8 kilo lichter.

 

Betere stroomlijn

Verder staan de BlueEfficiency´s op banden met een lagere rolweerstand en heeft Mercedes de aerodynamica verbeterd met een vlakkere bodemplaat en een grille die minder lucht doorlaat. De carrosserie ligt 15 mm dichter bij het asfalt.
De stuurbekrachtiging is aangepast, rijdt de auto rechtuit dan wordt via een klep de pomp van de bekrachtiging uitgeschakeld en ook het motormanagement is gewijzigd. Een langere overbrenging van de zesde versnelling zorgen ervoor dat de motor minder toeren maakt.

 

C 350 CGI

Mercedes introduceert eind dit jaar de direct ingespoten V6 benzine, de 350 CGI in de C-klasse. Die wordt als BlueEfficiency leverbaar. Met 292 pk bedraagt het verbruik toch ´maar´ 1 op 11,9, de huidige C 350 met 272 pk verbruikt 1 op 10,6.