T-Rex: Audi Q7 V12 TDI

Hij is was in september 2006 al aangekondigd in de vorm van een concept-car, maar nu is -ie er dan echt als productiemodel: de Audi Q7 V12 TDI. Het is dé koppelbeul onder de SUV’s.

Je kunt vinden van de Audi Q7 V12 TDI wat je wilt, de cijfers die hij neerzet zijn in ieder geval buitengewoon indrukwekkend. Want er is geen enkele SUV die beschikt over 500 pk, 1000 Nm koppel en een sprinttijd van 0 naar 100 kilometer per uur in een onwerkelijke 5,5 seconden. Onwerkelijk, want we hebben het hier wel over een dieselauto met een leeggewicht van rond de 2,5 ton. Bij 250 kilometer per uur grijpt een elektronische begrenzer in. Met al dit geweld verwacht je een draaikolk in de benzinetank, maar de schade valt relatief mee: Audi heeft het over een gemiddeld verbruik van 11,9 liter per 100 kilometer.

Audi koppelt de machtige V12 TDI aan een zestraps tiptronic automaat, die flink aangepast is om met het kolossale koppel overweg te kunnen. Veertig procent van de kracht gaat naar de voorwielen, de rest gaat naar achteren. Standaard krijgt de top-Q7 20 inch lichtmetaal mee. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan ook kiezen voor een diameter van 21 inch.

De adaptieve air suspension is voor de gelegenheid sportiever afgesteld. Audi benadrukt dat de Q7 V12 TDI ook in het terrein z’n mannetje staat, met een bodemspeling van maximaal 205 millimeter.

Zoals verwacht is de standaarduitrusting van de V12 TDI uitgebreid: xenonlampen, een DVD-entertainmentsysteem, bandenspanningscontrole, Lane Assist en een lederpakket vormen maar een greep uit het aanbod standaardvoorzieningen.

De verkoop van de Audi Q7 V12 TDI start in het najaar. De prijs van de auto is op dit moment nog onbekend.

 

Tip de redactie