Voor de verandering kiest een fabrikant geen autoshow om een auto te presenteren, Volvo ziet de Amsterdam Boat Show Hiswa als een veilige haven om de Volvo Ocean Race editions te introduceren. Watersport en Volvo gaan door deze bekende race goed door een deur, daarnaast is en deel van de doelgroep direct op de hoogte.

Het gaat om op watersport geënte varianten van de Volvo V70, XC70 en de XC90. Met een zeeblauw of zilver kleurtje en boordevol extra’s onderscheiden de Ocean Race editions zich van andere Volvo’s. De uitrusting is van het niveau Summum, de dakrails zijn uniek en ook de lichtmetalen velgen werden specifiek voor de Ocean Race-editions ontworpen. De Zweden koppelen termen als avontuur, passie en een actieve levensstijl aan auto’s die je direct in een zeilsfeer moeten brengen. Volvo hoopt dat de zeilfans hiermee voor hun merk overstag gaan.

In 2001 bracht het merk uit Götenborg ook al een V70 op de markt die geïnspireerd was op de zeilrace om de wereld, gevolgd door een XC90 in 2006. Begin oktober start het zeilcircus weer in Alicante. Deze negen maanden durende uitputtingsslag voert de boten onder meer langs Rio de Janeiro, Boston en Singapore, om eind juni in St. Petersburg de finishlijn te passeren. Niet vreemd dus, dat de Zweden aan boord springen en de race gebruiken als promotiestunt voor een speciale reeks auto’s.