De nieuwe boxer-diesel van Subaru krijgt wellicht ook een plek in de Impreza WRX. Dat is beweerd door woordvoerders van het merk tijdens de introductie van Subaru’s nieuwe diesel krachtbron in Australië.

De 2,0-liter zelfontbrander die binnenkort in de Legacy en de Forester leverbaar is, kunnen we mogelijk in gekietelde vorm terug vinden in de nieuwe ‘hot hatch’ van de Japanners. Over enige tijd krijgt de 150 pk sterke boxer-diesel ook een plekje in de Impreza. Of Subaru dezelfde motor gaat gebruiken, of een krachtiger exemplaar is allemaal nog onduidelijk. Er is wel markt voor performance diesels, zoals de Golf TDI met 170 pk of de nog sterkere Volvo C30 D5 met 180 pk. Vreemd zou de stap van Subaru dus niet zijn. Maar willen ze concurreren met deze kanonnen, moet er echt een sterkere diesel komen dan de huidige 150 pk. Of Subaru plannen heeft voor een grotere diesel, bijvoorbeeld een 2,5-liter, wordt tot dusver sterk ontkend. De Impreza WRX is nu al erg gewild bij tuners. Een diesel WRX zal zeker een grote uitdaging vormen voor de ‘chiptuners’, die het vermogen van diesels een flinke duw in de rug kunnen geven.

Mocht Subaru de diesel WRX introduceren, dan zou het absoluut sensationeel zijn. Diesel rukt op in autosportland, dus waarom zou een diesel WRC niet tot de mogelijkheden behoren? Gelet op de voordelen van diesel, uiteraard de zuinigheid en het hoge koppel, is de vraag of dat de kansen in de rallysport vergroot. Het laatste misschien wel, maar een zuinige motor zal Subaru weinig brengen in het WRC kampioenschap, tenzij de regelgeving daar wat groener wordt. Voorlopig blijft het bij dagdromen.