Saab heeft vele talenten, maar winst maken is daar niet eentje van. In 2010 moet het zo ver zijn: dan wil het Zweedse merk weer eens zwarte cijfers zetten in de door rode inkt overheerste boekhouding.

De Zweedse Auto Motor en Sport weet te melden dat vorig jaar de afzet van Saab is gedaald van 133.000 naar 125.000 exemplaren. “Voor dit jaar rekenen we op een zelfde productieaantal,” aldus Saab-chef Jan-Ake Jonsson. “Op den duur willen we 150.000 tot 200.000 stuks per jaar verkopen. Maar daarvoor hebben we een nieuw model nodig.” En als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Want voor volgend jaar komt de 9-4X SUV op de markt.

Bij het Saab-hoofdkwartier in Trolhättan moet het productieaantal op 100.000 stuks blijven, ondanks dat de opvolgers van de 9-3 en 9-5, daar niet meer worden gebouwd. Die komen in het vervolg uit de Opel-fabriek in Rüsselsheim. Vanaf 2009 wordt in Trolhattän de opvolger van de Opel Astra gebouwd en in het nieuwe decennium komt daar de Saab 9-1 bij; die twee delen hun basis. Van beide modellen moeten 50.000 stuks per jaar worden gemaakt. Saab tekent op het moment druk aan het nieuwe model, waarvan we volgende maand de eerste glimp opvangen op de Autosalon in Genève. Daar staat een studiemodel van deze nieuwe kleine Saab.

De productie van de 9-3 cabriolet wordt bij de nieuwe generatie niet meer bij Magna Steyr in Oostenrijk gedaan. Die dakloze krijgt ook een plek op de productieband in Zweden.