De eerste maand van het jaar is altijd spannend, zeker nu met alle nieuwe BPM regelingen. De eerste conclusie kan zijn dat de verkoopaantallen tegenvielen.

Met ruim 66.000 exemplaren deze januarimaand beduidend minder dan voorgaande jaren. Een jaar geleden werden er 3.000 auto’s meer op de weg gezet. Blijkbaar hebben de meeste consumenten toch de nieuwe belastingmaatregelen afgewacht die vanaf 1 februari actief zijn geworden. Waarschijnlijk terecht, want de populaire versies uit het lagere en middensegment zijn veelal goedkoper geworden.

De vraag is dan natuurlijk hoe de SUV’s gepresteerd hebben. Budgetmodellen als de Kia Sportage en Hyundai Tucson verkochten minder goed dan vorig jaar, maar die worden ook nauwelijks getroffen door de slurptax. Het middensegment met o.a. de Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander en Opel Antara verkocht wel iets beter, maar indrukwekkend zijn de cijfers niet. Echte terreinwagenmerken als Jeep en Land Rover profiteerden wel, er werden door beide merken tweemaal zoveel auto’s gekentekend dan een jaar geleden. Het Zuid-Koreaanse SsangYong wist nauwelijks te profiteren, slechts 8 auto’s meer dan vorig jaar.

In januari worden traditioneel veel leaseauto’s op kenteken gezet. Vandaar dat populaire leasebakken als de Volkswagen Golf (1e), Ford Mondeo (3e) en Volvo V70 (8e) hoog scoorden. Volkswagen wist de meeste auto’s te verkopen, Ford en Opel volgen op ruime afstand. Opmerkelijk hoge klasseringen waren er verder voor de Ford Ka (11e), Opel Meriva (17e), Suzuki SX4 (20e) en Dacia Logan (22e). De nieuwe Peugeot 308 (33e) en Renault Laguna (34e) zijn nog niet helemaal op het verwachte niveau.

Verkoopcijfers januari 2008 t.o.v. januari 2007

Verkoopcijfers januari 2008 t.o.v. december 2007

bron: A2SP