Als het aan Lexus ligt, roept de letter F over een paar jaar net zo veel emoties op als de M doet bij BMW. De aftrap van de sportieve tak van de Japanse familie wordt gegeven door de IS F. Kan die aan de verwachtingen voldoen? Op zoek naar het antwoord tijdens een uitgebreide proefrit.

Het uiterlijk van de IS F is in ieder geval veelbelovend. Veel van de aanpassingen zijn echter in het kader ‘vorm volgt functie’.  De enorme bult op de motorkap, die ook vanaf de bestuurdersstoel prominent in zicht is, moet ruimte bieden aan de dikke V8. De gapende openingen in de voorbumper moeten die 423 pk sterke motor van de nodige adem voorzien. De kieuwen achter de voorwielen moeten hete lucht weer afvoeren.
De IS F staat op fraai negentien inch lichtmetalen wielen, en dat is één maatje groter dan BMW standaard op de M3 monteert. En profil zie je goed dat de Japanner lekker laag bij het asfalt staat, ook de spoiler op de achterklep is niet te missen.
Je kunt je afvragen in hoeverre het best heftige uiterlijk wordt gewaardeerd door de gemiddelde Lexus-koper. Aan de andere kant, misschien wordt er juist een nieuwe doelgroep aangeboord.
Van binnen is, op wat logo’s en aangepaste klokken na, zo goed als alles bij het oude gebleven. Een comfortabele werkomgeving, zelfs als je de motor start en rustig weg rijdt. Oké, je hoort dat het een achtcilinder is, maar overdreven dramatisch klinkt het van de LS stammende en door Toyota Racing Development onder handen genomen blok niet. Totdat je echter het gas op de plank drukt en er bij 3.600 toeren een klep in de inlaat open gaat. De achtpitter transformeert tot een waar wildebeest, met een aanzuiggeluid dat, zij het donkerder en zwaarder van toon, doet denken aan de vorige generatie BMW M3 CSL. Waanzinnig!
De motor klimt zo snel in toeren, dat de schakelwaarschuwingspiep als geroepen komt. Klinkt deze, dan heb je nog maximaal een halve seconde om aan de rechter flipper te trekken en een hoger verzet te selecteren. De automatische achtbak schakelt razendsnel, met 0,1 seconde zelfs bijna net zo snel als de betere gerobotiseerde handbakken, zoals die van Ferrari. Toch gaat onze voorkeur uit naar die laatste, dat voelt toch net even wat sportiever. De acht verzetten zijn op het eerste gezicht wat overdreven, op het circuit komen we namelijk niet verder dan de vijf. Later blijken de zeven en acht vooral geschikt om lekker te cruisen; bij 120 km/h in acht maakt de motor slechts 1.900 omwentelingen per minuut.
De gewone IS is al een fijn sturende auto, dankzij de diverse aanpassingen aan het onderstel doet de F er nog een schepje bovenop. Je kunt er heerlijk mee gooien en smijten, zeker als je alle controlesystemen uit zet – want dan kan, voor het eerst bin het bestaan van Lexus. De besturing is íets minder direct dan een M3, maar dat scheelt niet veel. In tegenstelling tot het variabele onderstel van BMW is dat van de IS F gefocust op maximale sportiviteit. Dat hij op hobbelige B-weggetjes daardoor wat stuiterig wordt, moet je maar op de koop toe nemen.
De prijs van de Lexus IS F is E 101.600, daarmee is-ie iets pakweg vijf mille duurder dan de sedanversie van de M3, die binnenkort op de markt komt, maar wel een stuk goedkoper dan de M3 coupé.

De hele rij-impressie van de Lexus IS F is te lezen in AutoWeek editie 6, die vanaf woensdag in de winkel ligt.
 
De spectaculaire film die we maakten is nu echter hier al te zien.