De vlag hangt uit bij Maserati in 2007 is eindelijk eens winst geboekt en daarmee is er ruimte voor een nieuw model. Die komt onder in het programma.

Het is voor het eerst in zeventien jaar dat het illustere merk zwarte cijfers schrijft. In de periode van januari tot september is 6 miljoen euro winst geschreven. Vorig jaar is nog 32 miljoen euro verlies gemaakt. Eerder gaf Sergio Marchionne, de baas van de overkoepelende Fiat Groep aan, dat er in 2011 12.000 Maserati’s moeten worden gebouwd. Dit jaar moeten dat er 9.000 zijn; in 2007 is de teller blijven hangen op 7.353 Masers.
Om die groei te verwezenlijken mag er een nieuw model komen. “We maken in elk geval geen SUV,” verklaart Maserati-directeur Reberto Ronchi tegenover persbureau Reuters. Daarmee kunnen de puristen opgelucht ademhalen. De Kubang concept car van enige jaren geleden, gaat definitief in het vergeetboek. “De verkopen in dat segment nemen af en bovendien is het al overbevolkt,” licht Ronchi toe.
Maar wat komt er dan wel? Daarover doet de Italiaan geen uitspraken, behalve dat het een model onderin het programma wordt. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een sportauto die de Porsche 911 moet beconcurreren. Nu de Maserati Gran Turimso gegroeid tot een alternatief voor bijvoorbeeld een Jaguar XK of een Mercedes CL, is er weer ruimte in het assortiment. Porsche kan dus wat verwachten de komende jaren want ook van Jaguar wordt beweerd dat ze bezig zijn met een auto in dit segment. Maar er zijn eveneens stemmen die zeggen dat Maserati een kleine sedan bouwt op de techniek van de komende Alfa 169.
Ook in onze contreien boert Maserati goed. In 2006 zijn in de Benelux 105 auto’s verkocht. In 2007 waren dat er 199. In Nederland zijn er daarvan 101 op kenteken gezet. In de eerste helft van het volgende jaar worden er Maserati-dealers geopend in Eindhoven en Gent.