Vanaf vandaag gelden de nieuwe BPM en slurptaksregels. De invoering kent winnaars en verliezers. Dorstige auto’s stijgen flink in prijs, terwijl de kleine zuinige auto’s in aanschaf goedkoper worden. Dat is de korte samenvatting van wat er vanaf vandaag gaat gebeuren. Toch ligt de waarheid wat minder simpel. AutoWeek zet een aantal opvallende zaken op een rijtje.

De slachtoffers vallen zoals verwacht vooral in de dure segmenten. De Range Rover Sport wordt bijvoorbeeld 15.620 euro duurder. Dit was de afgelopen maand te merken bij de dealers. Er werden 100% procent meer Land en Range Rovers verkocht dan normaal gesproken. De Lexus RX350 komt er met een stijging van 3.520 euro goed vanaf. Door de nieuwe regels zit er nog maar een miniem verschil tussen de RX350 Executive en zijn Hybride broer, de 400h. Gezien het lage verbruik, lijkt de 400h nu een veel betere keuze en lijkt de 350 overbodig in het programma.
Bij Smart is men minder te spreken, de hybride(!) Fortwo stijgt 290 euro in prijs. Dit komt door een ongelukkige samenkomst van de oppervlakte/uitstoot regels. De Fortwo neemt zeer weinig ruimte in op de weg, maar heeft door zijn kleine formaat een relatief hoge uitstoot. Citroen haalt de C1 1,4 HDi zelfs uit het gamma, die net als de Kia Carnival uit de markt is geprijsd. Wat Toyota met zijn Aygo 1,4 diesel gaat doen is nog onduidelijk. De 1.0 versie van zowel de C1, de Peugeot 107, als de Aygo wordt 500 euro goedkoper.
Toch slaat de balans gemiddeld positief uit. Middenklassers worden over het algemeen iets goedkoper omdat zij profiteren van de nieuwe BPM regels. Die wordt verlaagd met 2,9%. Kleinere modellen vallen doorgaans binnen de schonere energielabels en profiteren dus van hun lage uitstoot. Ook auto’s waar je het misschien niet direct van verwacht, zakken in prijs. De BMW 318i wordt 1.000 euro goedkoper, dieselvariant 320d zelfs 1.200. Dankzij de dikke V8 van de M3 stijgt deze juist 6.805 euro in prijs. De Opel Vectra daalt gemiddeld tussen de 400 en 600 euro in prijs, afhankelijk van de uitvoering.
Bij de kleintjes valt de Daihatsu Cuore (energielabel B) enigszins tegen, de prijsdaling van 300 euro is minder dan verwacht. Tegenvallend voor Daihatsu, dat is gestart met een flink milieu-offensief. De populaire Mini is in zijn basisuitvoering, de ‘One’, 230 euro in prijs gezakt. De nieuwe Clubman diesel zelfs 715 euro. De cabrio- varianten stijgen juist in prijs, omdat de open versie nog op basis is van het oude model, uitgerust met de oude motor.
Er gaat dus veel veranderen. Op onze site is reeds de helft van de prijzen aangepast. Die zijn te vinden in de autovergelijker. Er wordt hard gewerkt om alle prijzen up to date te krijgen. Wilt u alle feiten en cijfers over de nieuwe regels, die staan uitgebreid beschreven in nummer 5 van AutoWeek die nu in de winkels ligt.