De ambities van Hyundai kennen geen grenzen: ondanks de moordende concurrentie op de automarkt wil het Koreaanse automerk 20 procent meer auto’s verkopen, meldt persbureau Reuters.

In 2008 moet Hyundai 3,11 miljoen auto’s verkopen, een stijging van 19,6 procent ten opzichte van de 2,6 miljoen die het Koreaanse merk in 2007 aan de man bracht. Kia moet nog sneller groeien: het sportievere merk binnen de Hyundai Group moet in 2008 1,7 miljoen voertuigen produceren, 24 procent meer dan de 1,37 miljoen in 2007.
Analisten hebben zo hun twijfels bij deze ambitieuze doelstellingen van het Koreaanse management. De belangrijke Amerikaanse automarkt staat namelijk onder druk door de crisis op de hypotheekmarkt. De experts denken dat Hyundai alleen succes in de Verenigde Staten kan hebben als het concern inzet op zuinige auto’s. Want ook in de Verenigde Staten is, nu de prijs van een vat olie de 100-dollar-grens heeft doorbroken, het besef dat een hoog brandstofverbruik niet meer van deze tijd is.
Bovendien drukt de moordende concurrentie op de Chinese markt de marges op de nieuwe auto’s. Hyundai wil de capaciteit van de fabriek in de buurt van Peking verdubbelen naar 600.000 exemplaren.