Morgen openen de poorten van de Bologna Motor Show 2007. Wij deden gisteren vast een rondje beursvloer voor u.

Wereldprimeurs krijgt Bologna doorgaans niet veel; daar is de beurs internationaal gezien niet belangrijk genoeg voor. Toch koos Hyundai juist voor Bologna om de Atos-opvolger, de i10, wereldkundig te maken. Reden hiervoor is dat meer dan de helft van de Atossen die naar Europa werden verscheept, op Italiaans kenteken eindigden.
 
Audi vindt Italië de juiste plek om de A3 cabrio te onthullen en Ford toont de gefacelifte Focus Wagon en ST, maar die laatste stond vorig week ook al in Essen. Voor spektakel zorgt Subaru, dat op een geïmproviceerd circuit met de nieuwe Impreza WRX STi in handen van zeer kundige coureurs een aanval doet op het wereldrecord banden oproken.
 
Anders dan bij ons zijn in Italië de Chinezen al serieus aan de weg aan het timmeren. Martin Motors toont de Shuanghuan CEO, een schaamteloze kopie van de BMW X5. De namaak-Smart, Noble genaamd, is onder juridische druk van Daimler op het laatste nippertje van de beurs verwijderd, waarvan een zielig leeg podiumpje getuigt. Eerder gebeurde hetzelfde in Frankfurt. Verder zagen we het vorig jaar gestarte merk Katay, een samenraapsel van Chinese techniek waarvan de eindassemblage in Italië plaatsvindt.
 
Meer over de Bologna Motor Show 2007 in het journaal van AutoWeek 50, die op 12 december verschijnt.