BMW wil met de nieuwe 7-serie twee kanten op. Het verschil tussen de korte en de lange variant wordt een stuk groter. En er wordt daarnaast nog een auto van adel op het platform van de limousine gebouwd.

De nieuwe BMW 7-serie wordt flink geïnspireerd op de CS concept car, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Daarmee breekt BMW met de traditie dat de siebner een klassieke limousine is. De CS heeft namelijk een sportieve coupélijn en dat heeft BMW nog niet eerder vertoond in deze klasse. In het voorjaar van 2009 start de verkoop van deze nieuweling.
Om de traditionele klant ook tevreden te stellen, wordt de 7-serie met lange wielbasis een heel ander model. Dat wordt namelijk wél een klassieke sedan, waarmee je als serieus zakenman kunt worden voorgereden. Het is voor het eerst dat de ‘korte’ en lange 7-serie een andere weg op slaan. De lange 7-serie start zijn carrière in de winter van 2009.
De techniek van de nieuwe 7-serie leunt sterk op die van het huidige model. De 4,8-liter V8 keert in het nieuwe model terug en ook de 6,0-liter V12 is bij de volgende generatie van de partij.
Rolls-Royce maakt ook gebruik van het platform van de nieuwe 7-serie. Rond 2010 gaat in Goodwood een tweede modellijn in productie. Die is een stuk kleiner dan de mastodontische Phantom en moet de Bentley Coninental-reeks te lijf gaan. Vanzelfsprekend wordt de baby-Rolls ook een stuk goedkoper dan de Phantom. Reken op prijsjes vanaf tweeënhalve ton.