De Mazda 5 heeft een facelift ondergaan. Er zijn een aantal subtiele wijzigingen aangebracht in het exterieur. Meer nieuws is er te vinden in het interieur. Vanaf het tweede kwartaal van 2008 staat de vernieuwde versie bij de dealer. Op 5 december is de Europese première tijdens de Bologna Motor Show.

Voor de facelift heeft Mazda de 2.0 liter benzinemotor volledig herzien. Deze heeft nu een elektronische gasklep en sequentiële kleptiming (S-VT), waarmee het maximale koppel al bereikt wordt bij een veel lager toerental en de motor in elke versnelling sneller en beter reageert. Mazda introduceert tegelijk twee nieuwe transmissies: standaard is de Mazda5 nu voorzien van een handgeschakelde zesbak en als optie kan gekozen worden voor een vijftraps automaat. Ondanks een versterkte aandrijflijn zou volgens Mazda het verbruik van de 2.0 liter 4% minder zijn dan dat van de huidige 2.0 liter versie.
 
Ook in het interieur zijn de wijzigingen subtiel. Het nieuwe DVD-navigatiesysteem is voorzien van een 7 inch multifunctioneel touch screen beeldscherm en is geïntegreerd in het centrale deel van het dashboard. Mazda ontwikkelde voor de facelift een nieuw navigatie- en audiosysteem.
Ook nieuw is een standaard AUX-ingang met opbergplaats voor het aansluiten van een MP3-speler op het audiosysteem, dat tevens voorzien kan worden van een in-dash 6-CD wisselaar. Er is nu ook een mogelijkheid de Mazda uit te rusten met een Bluetooth® systeem voor mobiele telefonie.
 
Volgens Mazda is de rijdynamiek sterk verbeterd dankzij nieuwe schokdempers vóór en een verbeterde wielophanging. Een nieuw ontworpen resonantiekamer in het inlaatsysteem van de frisse lucht zorgt voor minder motorgeluid in het interieur. Ook zou het weggeluid minder zijn door verbeterd dakisolatiemateriaal.