De grootste van alle Jaguars slijt zijn dagen in betrekkelijke anonimiteit. Zelf om de facelift die onlangs is doorgevoerd, is weinig heisa gemaakt. Wij nemen de vernieuwde XJ mee voor een uitgebreide rit. En dan maar meteen in de snelle XJR-uitvoering.

Deze Jaguar XJ is waarschijnlijk de laatste die zo’n klassieke vorm meekrijgt. Het publiek is niet meer enthousiast over de grote Jaguar. Om de verkoopcijfers vlug te bespoedigen, is het nieuwe model zelfs een jaar naar voren gehaald en komt nu in 2009.
De XJR is een serieuze auto: hij heeft de 4,2-liter V8 aan boord met vierhonderd pk. Hij reageert goed op het gaspedaal en ook de besturing is mooi direct. Je vergeet vlug dat je met een sloep van vijf meter onderweg bent.
Jammer dat deze Jaguar behoorlijk uit de markt is geprijsd. Voor wie 130.000 euro voor een auto heeft liggen is bij de concurrentie veel ander mooi spul te koop. Wat dacht je van een BMW M5 of een 750i? Een Audi S8 kost 138.000 euro. Allemaal gevaarlijke concurrenten, maar geen is er zo stijlvol als de Jaguar XJR.
 
De complete rij-impressie met de Jaguar XJR staat in AutoWeek 49, die op 5 december in de winkels ligt.