Eerder deze week brachten we al kort nieuws over de komst van de Koenigsegg CCX en de CCXR. Nu is alle informatie over deze twee nieuwe geweldenaars bekend.

De kleine Zweedse sportautobouwer Koenigsegg komt met twee gelimiteerde modellen. De eerste is de CCX Edition. Die heeft net als de normale CCX een vermogen van 888 pk maar is voorzien van een stevigere demping, een rolkooi een nieuwe afstemming van de dempers en een verlaagd chassis. Daarmee is de CCX Edition beter geschikt voor circuitgebruik. Uiterlijk is hij herkenbaar aan zijn kale koolstofvezel carrosserie, grote verstelbare achterspoiler, splitter aan de voorkant en speciale wielen. In het interieur zijn op de kleur aangepaste lederen matten, ‘Edition’-instaplijsten, een speciaal instrumentencluster en een voor de Edition opnieuw ingerichte middenconsole. Van de CCX Edition worden veertien exemplaren gebouwd.
 
1018 pk
De Koenigsegg CCXR is gebouwd volgens het zelfde recept. Maar dan loopt hij op bio-ethanol, in Zweden een geaccepteerde brandstof. Koenigsegg gaat er zes bouwen. Bijkomend voordeel van deze milieuvriendelijke brandstof is dat het vermogen omhoog gaat. Bij de CCXR levert de 5,0-liter V8 maar liefst 1.018 pk en een maximaal koppel van 1.060 Nm. Daarmee vliegt hij net als zijn benzine-broeder in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Vanuit stilstand naar 200 km/u gaat in 13,7 seconden. De topsnelheid ligt volgens de fabrikant op ‘meer dan 417 km/u’; terwijl voor de benzineversie ‘meer dan 400 km/u’ wordt opgegeven. Daarmee is  bio-sportauto sneller dan de Bugatti Veyron. Helaas zorgt bio-ethanol er ook voor dat het brandstofverbruik omhoog gaat. Koenigsegg geeft voor de CCXR een consumptie op van 22 liter per 100 km ofwel 1:4,5 en dat terwijl de 888 pk sterke CCX een zo bescheiden 1:5,8 slurpt.
In maart 2008 zijn beiden Koenigseggen te zien op de Autosalon van Genève. Dan start ook meteen de levering.