Bentley zag met lede ogen aan hoe de clientèle hun Continental GT voor extra pk’s naar tuners als Mansory bracht. Het merk besloot een facelift van het model meteen maar aan te grijpen voor de productie van een extra snelle versie: de GT Speed. Wij gingen een dagje naar de Autobahn met de beul uit Crewe.

De GT Speed onderscheidt zich van de Continental GT door een donkere grille en twee grotere uitlaten. De auto is ook iets verlaagd: voor met 10 millimeter, achter met 15 millimeter. De wielen hebben een diameter van 20 inch en zijn omhuld door Pirelli banden, die speciaal ontwikkeld zijn om de 2350 kilogram zware aristocraat bij snelheden tot 320 kilometer per uur rotsvast op de weg te houden.
Het testexemplaar is geheel volgens de laatste mode gespoten in maagdelijk wit. Onze auto is voorzien van de schitterende ‘Mulliner Driving Specification’. Hierdoor is het meubilair voorzien van prachtig leder en de zijpanelen van ruitvormige stikselbanen. Ook de geperforeerde, aluminium pedalen zijn een vermelding waard.
Als we de motor stationair laten lopen, brengt de 610 pk sterke twaalfcilinder al een indrukwekkende dreun ten gehore. Wij willen ongestoord genieten van het potentieel van de motor en steken dus de grens naar onze oosterburen over.
De acceleratie naar 200 is verpletterend. Maar we willen meer op de A31, één van de rustigste stukken Autobahn zonder snelheidslimiet. Ook de 250 bereiken we zonder gemak en als het verkeer het toelaat, zien we 311 kilometer per uur op de teller, wat volgens ons gps-systeem gelijk staat aan 307 echte kilometers per uur…
 
De volledige rij-impressie met de Bentley Continental GT Speed kunt u lezen in AutoWeek 43, die op 24 oktober in de winkels ligt.