Omdat 313 pk voor een V10 TDI al lang niet meer indrukwekkend is, komt de Touareg R50. Vorige week lieten we ´m al zien, nu heeft Volkswagen alle details van de dieselbeul bekend gemaakt.

Het V10 TDI-blok levert in de Touareg R50 350 pk bij 3.500 toeren. Indrukwekkender is de winst die wordt geboekt bij de trekkracht, het koppel neemt met 100 Nm toe tot 850 Nm. Volkswagen Individual, verantwoordelijk voor de R-versies, heeft de turbodruk aangepast, net als het motormanagement. In 6,7 seconden dendert de zwaargewicht vanuit stilstand naar 100 km/h, de topsnelheid ligt op 235. Gemiddeld neemt de getunede V10 TDI 12,6 liter diesel per 100 kilometer tot zich.
 
Zoals gebruikelijk bij een R-model is het exterieur gewijzigd. Opvallend zijn de 21 inch wielen met banden in de breedte 295 mm, er zijn blauwe remklauwen zichtbaar en de wielkasten zijn iets breder dan bij een normale Touareg. Een agressief ogende voorbumper moet voorliggers nog sneller aan de kant doen gaan en er is een exclusieve lak voor de R50: Biscay-Blue. Deze kleur debuteerde op de eerste Golf R32, die in 2002 het levenslicht zag. Andere kleuren voor de R50 zijn Campanilewit, Reflexzilver, Black Magic en Atacamgrijs. Standaard heeft de snelste Touareg luchtvering, met een sportstand. Daarmee komt de SUV 20 mm dichter boven het asfalt te hangen. Vanbinnen zorgen speciale stoelen met R50-logo´s voor exclusiviteit en het R-logo keert op meerdere plaatsen terug. In Nederland wordt de R50 begin volgend jaar leverbaar, onze oosterburen kunnen al in november met de geweldenaar op pad. Zij moeten 88.260 euro aan de dealer over maken, reken in Nederland op minstens 140.000 euro.