Volvo mag zijn kruit qua nieuwe modellen dan al grotendeels verschoten hebben op de Autosalon van Genève, dat wil niet zeggen dat het merk helemaal geen nieuws brengt naar de IAA in Frankfurt. De Zweden gaan namelijk op de zuinige toer met de C30 Efficiency.

De Volvo C30 Efficiency heeft een 105 pk sterke 1,6-liter turbodiesel aan boord. Het verbruik van de auto ligt op ongeveer 3,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot ligt onder de 120 gram per kilometer. Dit is een belangrijke stap voor het Zweedse merk, omdat de Europese Unie autofabrikanten verplicht om vanaf 2012 een gemiddelde CO2-uitstoot te hebben die onder deze waarde ligt.
Volvo bereikt dit lage verbruik door aanpassingen aan de C30 die aan die van Volkswagens Bluemotion-modellen doen denken. Er zijn aanpassingen aan de aerodynamica, de rolweerstand van de banden is lager en de versnellingen zijn langer dan in een gewone C30. De zuinige C30 komt in 2008 op de markt.
In 2008 komt ook een 2,0-liter turbodiesel met Powershift-transmissie beschikbaar voor de C30, S40 en V50. Deze transmissie heeft twee parallel werkende koppelingsplaten zoals ook Volkswagens DSG dat heeft, waardoor er bij het schakelen een lager brandstofverbruik is dan met een conventionele automaat.