De opvolger van de Hyundai Coupé krijgt achterwielaandrijving. De nieuwe auto zal eerst in Amerika, waar hij als Tiburon door het leven gaat, op de markt komen. Hij wordt daar eind 2008, begin 2009 verwacht. Er staat ook een cabrio van dit model op stapel.

De Coupé is het tweede model dat wordt gebouwd op een nieuw platform. De eerste is de Genesis sedan, die in de loop van volgend jaar wordt geïntroduceerd. Voor deze auto komt dan bovendien Hyundai’s eerste V8-motor beshcikbaar. De basisversie krijgt een 3,8-liter V6.

Lek
Cadillac heeft het lek boven: de Amerikanen zijn erachter gekomen dat je om de Europese markt te veroveren een sportief middenklassemodel nodig hebt met achterwielaandrijving, dat kan concurreren met de Europese luxe merken. Cadillac hoopte al zoiets te bereiken met de op de Saab 9-3 gebaseerde BLS, maar het is nu wel duidelijk dat die auto hopeloos is geflopt. De nieuwe Caddy zal niet eerder debuteren van in 2011. De Duitsers kunnen de borst alvast natmaken!

Verbetering
In de zomer barst niet alleen (hopelijk) de zon los, maar komen de autofabrikanten met hun halfjaarcijfers.
Zo heeft PSA Peugeot Citroën zes procent meer omzet behaald. Dank zij de introductie van nieuwe modellen is de verkoop in West-Europa, waar de markt onder druk staat en de concurrentie gigantisch is, toch nog gestegen naar 1,27 miljoen exemplaren. In de eerste helft van het vorige jaar waren dat er 9.000 minder. Christian Streiff, de baas van PSA hoopt op nog een kleine verbetering voor de tweede helft van 2007.
Streiff heeft in een interview met The Financial Times gezegd dat in Europa nog steeds geld te verdienen is met volumemodellen. Ook zei hij dat PSA niet met een auto zoals de Dacia Logan te komen.

Gestegen
Bij Nissan is de winst in het eerste kwartaal van het boekjaar, dat voor de Japanners begint op 1 april, gedaald met 16,2 procent ten opzichte van de zelfde periode een jaar geleden. Dit is volgens Nissan vooral te wijten aan hogere kosten voor onderdelen en materialen. Wel is het aantal verkochte auto’s gestegen met 5,9 procent tot 875.000 exemplaren, waarbij Europa voor het leeuwendeel zorgde met een toename van ruim 26 procent. De totale omzet is daarmee, overeenkomstig de verwachtingen, toegenomen met 10,7 procent.

Opgaande lijn
Ook de Fiat groep blijft in de opgaande lijn zitten met een 12 procent stijging van de omzet in het eerste halfjaar. Belangrijk daarbij is het succes van de Punto, nog steeds één van de bestverkochte auto’s in Europa.
De toekomst ziet er bovendien rooskleurig uit met de nieuwe Bravo, waarvoor sinds de introductie een maand geleden in Europa al 55.000 orders zijn genoteerd, en met de nieuwe 500 die op z’n vroegst tegen het eind van dit jaar bij ons op de markt komt.
Volgens topman Sergio Marchionne blijft Alfa Romeo achter bij de verwachtingen en haalden Ferrari en Maserati beide betere resultaten. Over Lancia is niets bekend.

Samengevoegd
Nissan heeft in Japan een nieuwe ontwikkelingscentrum geopend. In het NATC, Advanced Technology Center zijn verschillende ontwikkelingsafdelingen samengevoegd om tot een betere ontwikkeling van innovaties op het gebied van veiligheid en milieu te komen. Volgens Nissan komt hier de nieuwe generatie modellen vandaan die gericht zullen zijn op een duurzame en veilige mobiele samenleving. Dat is dus helemaal in de trend van deze tijd, waarbij elke zichzelf respecterende autofabrikant wel mee moet en zichzelf groen gaat noemen. Nissan heeft een Green Program voor 2010, met hybride aandrijving en elektrische auto’s. Nissan heeft 550 miljoen euro geïnvesteerd in het NATC, dat aan 2.000 mensen werk biedt.

Opgewaardeerd
Hyundai is weer een paar plaatsen gestegen op de ranglijst van sterke merken. Het merk eindigde inde 2007 Best Global Brands survey van het weekblad BusinessWeek en merken consultants Interbrand op de 72ste plaats. In het onderzoek wordt de merkwaarde gemeten. In 2005 stonden de Koreanen nog op de 84ste plaats. Bij de autofabrikanten staat Hyundai op nummer acht. Toyota voert de lijst aan – met een zesde plaats overall. Op twee staat Mercedes-Benz (7e algemeen) en op drie BMW (13de algemeen).