Tijdens de introductie van de Saab 9-3 speelt directeur Jan-Ake Jonsson open kaart. “Saab is te laat geweest met het volgen van trends en daarmee het spoor van de concurrentie verloren.”

De vernieuwde Saab 9-3 is eindelijk leverbaar met vierwielaandrijving. Daarmee loopt Saab een beetje achter de concurrentie aan. “We hebben niet goed gekeken naar alle opties die nodig zijn om de concurrentie bij te houden. Saab neemt het op tegen BMW en Mercedes-Benz die achterwielaandrijving bieden en Volvo en Audi die al lang vierwielaandrijving in het programma hebben. Dan is alleen voorwielaandrijving niet voldoende. We dachten dat dit genoeg was omdat onze auto’s superieur waren met prestaties en veiligheid,” dat vertelt Saab-directeur Jan-Ake Jonsson in een interview met een Australische krant.
Hij vervolgt: “Vierwielaandrijving is een must als je wilt meespelen in het premium-segment. Niet veel mensen zullen het kopen, maar er wordt verwacht dat je het hebt. We rekenen dan ook niet op een enorme verkoop van de 9-3 met het XWD-systeem.” Bij het nieuwe model biedt Saab alleen op de Aero V6 het XWD-systeem aan dat samen met het eveneens Zweedse Haldex is ontwikkeld. “In de toekomst wordt het ook aangeboden op de 9-3’s die lager op de prijslijst staan.”
Ook andere modellen van Saab zullen het XWD-systeem krijgen. “We werken aan de 9-4X crossover die met dit systeem wordt uitgerust en ook de volgende 9-5 krijgt deze vierwielaandrijving,” vertelt Jonsson. De 9-1, de Saab-versie van de volgende Opel Astra, krijgt het systeem niet. “Daarmee zou een auto in dat segment te duur worden.” Het XWD-systeem wordt op het moment alleen door Saab gebruikt. “Maar er zijn kapers op de kust. Zo kijkt VW naar het systeem en vinden ook andere merken van General Motors het interessant.”
 
Diesel: ook te laat
Ook op het gebied van diesels is Saab traag geweest. Jonsson bekent: “We hebben te lang vastgehouden aan oude principes. Inmiddels is 55 procent van de verkochte auto’s in het segment van de 9-3 een diesel.” Ook de V6 heeft bij Saab lang op zich laten wachten. “We dachten dat de viercilinder met turbo genoeg was.”
Dat zijn nog niet alle fouten die de Saab-topman bekent. “Een fout als de 9-2X zullen we niet meer maken. Er komen geen Saabs meer die alleen maar een omgemerkt model zijn van een andere fabrikant. De 9-2X is een als Saab vermomde Subaru Impreza die alleen in de VS mondjesmaat is verkocht.
Jonsson is tevreden met de rol van Saab binnen General Motors: “We krijgen veel steun van topmannen Rick Wagoner en Bob Lutz. Saab is het enige premium Europese merk binnen het concern en ons segment wordt steeds belangrijker.”