Downsizen is een trend waar Mercedes-Benz zich tot nu toe verre van hield. Tot nu toe, want het merk komt binnenkort met een 1,8-liter viercilindermotor met een fors vermogen.

Downsizen is een trend waar Mercedes-Benz zich tot nu toe verre van hield. Tot nu toe, want het merk komt binnenkort met een 1,8-liter viercilindermotor met een fors vermogen.
 
De DiesOtto-motor, zoals Mercedes-Benz de nieuwste creatie gedoopt heeft, combineert volgens het merk de voordelen van een benzinemotor met die van een dieselmotor: veel kracht en toch een laag verbruik. Mercedes-Benz claimt een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 kilometer bij een vermogen van 238 pk. Het maximum koppel van de krachtbron bedraagt 400 Nm.
Om deze indrukwekkende cijfers te behalen, maakt het Duitse merk gebruik van verschillende technieken: directe brandstofinjectie, turbo en variabele kleptiming. Bovendien zijn er een accu en elektromotor aanwezig, die ook een belangrijke bijdrage leveren aan de zuinigheid van de auto.
Om die reden is de moderne krachtbron niet per definitie voor de kleinere modellen bedoeld. In tegendeel: de verbruikscijfers die Mercedes-Benz noemt, zijn van toepassing op de S-Klasse. Het merk bevestigt dat de technologie op ‘de middellange termijn’ in productie gaat.