Ford in Amerika is op zoek naar compacte en zuinige modellen. Daar smeekt de markt om aan de overkant van de Grote Plas. De nieuwe directeur Mulally neemt daarom het Europese assortiment door om te kijken of er geschikte auto’s voor de VS bij zitten.

Ford in Amerika is op zoek naar compacte en zuinige modellen. Daar smeekt de markt om aan de overkant van de Grote Plas. De nieuwe directeur Mulally neemt daarom het Europese assortiment door om te kijken of er geschikte auto’s voor de VS bij zitten.
 
Ford-directeur Alan Mulally had aanvankelijk zijn oog laten vallen op de in België gebouwde Ford S-Max om te gaan exporteren naar Amerika. Het Duitse vakblad Automobilwoche weet echter te melden dat die auto daar te duur wordt. “Een compleet aangeklede S-Max, zoals de Amerikanen die graag zien, zou 45.000 dollar osten, terwijl 25.000 dollar een concurrerende prijs is.”
Het plan van Ford is om drie of vier jaar Europese modellen te leveren in de VS. Tegen die tijd moet bij Ford Motor Company de boel weer op orde zijn. Tegen die tijd staan er kleine modellen speciaal voor de VS klaar. Op het moment maken de auto’s op de C-platform de meeste kans om de oversteek te maken. Dat zijn de Focus, C-Max en binnen afzienbare tijd komt daar de Kuga SUV bij.
Bij die laatste is het probleem dat het model in het begin alleen met dieselmotoren leverbaar is. Als de plannen doorgaan, wordt hij met het oog op de Amerikaanse markt ook voorzien van een vijfcilinder benzinemotor. Later volgen dan ook andere benzinevarianten die als bijverschijnsel ook op de Europese markt worden gebracht.
Tot slot zijn de Amerikanen gecharmeerd van de Transit Connect. Deze kleine besteller kan in de VS voor een heel aantrekkelijke prijs aan de man worden gebracht. Dat komt omdat de auto tegen lage kosten in Turkije wordt gebouwd.