Pagani heeft bekend gemaakt dat het de laatste straatversie van de Zonda heeft geproduceerd. Voorlopig zal alleen nog de extreem dure Pagani Zonda R, die speciaal wordt gemaakt voor circuitgebruik, de fabriek in Modena verlaten.

Pagani heeft bekend gemaakt dat het de laatste straatversie van de Zonda heeft geproduceerd. Voorlopig zal alleen nog de extreem dure Pagani Zonda R, die speciaal wordt gemaakt voor circuitgebruik, de fabriek in Modena verlaten.
 
Dat meldt de gezaghebbende website Globalautoindex. Pagani heeft zich met de Zonda vanuit het niets tussen fabrikanten als Ferrari en Lamborghini genesteld. De carrosserie van de relatief lichte supersportwagen bestond voor een belangrijk deel uit koolstofvezel en de kracht kwam van V12 van AMG. De eerste Pagani Zonda, de C12, haalde een vrij magere 408 pk uit een 6,0-liter V12.
Later kwam de Zonda C12 S. Deze had  een 7,3-liter V12 aan boord, eveneens van AMG. Die leverde een supercar-waardige 555 pk. De acceleratie naar van 0 tot 100 kilometer per uur kostte deze versie 3,7 seconden en de topsnelheid lag op 354 kilometer per uur.
In 2005 kwam de ultieme Zonda, de F. De F stond voor de achternaam van de legendarische Formule 1-coureur Juan Manuel Fangio, een persoonlijke vriend van Horacio Pagani. Deze versie was nog iets lichter dan de S en de motor was opgevoerd naar 602 pk. In een nog specialere Clubsport-versie was de V12 zelfs goed voor 685 pk.
Toch kunnen we afsluiten met goed nieuws: volgens Globalautoindex komt Pagani in 2008 met een geheel nieuw model.