De Seat Altea Freetrack is de eerste offroader van het Spaanse merk. Slaat Seat de goede weg in met deze auto, of is het merk een beetje de weg kwijt?

De Seat Altea Freetrack is de eerste offroader van het Spaanse merk. Slaat Seat de goede weg in met deze auto, of is het merk een beetje de weg kwijt?
 
De Seat Altea Freetrack is niet alleen maar show: de auto heeft integrale aandrijftechniek en een iets grotere bodemspeling. Met andere woorden: we hebben hier te maken met een echte offroader. Overigens deelt de Freetrack zijn carrosserie niet met de gewone Altea, maar met de langere XL Stationwagon.
De stoelen van de Seat zijn prima: lekker stevig, wat tijdens lange ritten erg prettig is. De zit is overigens lager dan bij andere auto’s van dit type, maar dat is juist wel fijn bij het snellere bochtenwerk.
De vering doet wat comfortabeler aan dan bij de gewone Altea, waarschijnlijk om beter de kuilen en hobbels van de woestere ondergronden op een goede manier te kunnen verwerken. De voorwielaangedreven Freetrack heeft een 2,0-liter TDI aan boord met 140 pk, voor de vierwielaandrijver is er keuze uit een 170 pk diesel en de 200 pk sterke 2,0-liter TSI die we ook kennen uit de Volkswagen Golf GTI. De relatief zware Seat verandert dankzij de turbokracht van deze vierpitter in een buitengewoon rappe auto.
 
De volledige rij-impressie met de Seat Altea Freetrack is te lezen in AutoWeek 28, die op woensdag 11 juli in de winkel ligt.