De nieuwe 500 is voor Fiat een uitgelezen kans om de huidige opwaartse koers van het autoconcern verder uit te bouwen. Op marketinggebied haalt de Italiaanse fabrikant alles uit de kast. Maar heeft de auto het ook in huis? De nieuwe kleine Italiaan, een hippe, retro 3-deurs Panda, heeft zeker veel te bieden. Maar een wereldwonder is het ook weer niet.

De nieuwe 500 is voor Fiat een uitgelezen kans om de huidige opwaartse koers van het autoconcern verder uit te bouwen. Op marketinggebied haalt de Italiaanse fabrikant alles uit de kast. Maar heeft de auto het ook in huis? De nieuwe kleine Italiaan, een hippe, retro 3-deurs Panda, heeft zeker veel te bieden. Maar een wereldwonder is het ook weer niet.

“Alsjeblieft, alsjeblieft, blijf op de route zoals aangegeven en ga niet met de auto naar Turijn. Dan breekt de hel los!”  drukt de Italiaanse pr-dame ons op het hart. Fiat laat  een select gezelschap de nieuwe Fiat 500 alvast beproeven in de omgeving van Turijn. Maar een week later pas is de officiële lancering van de auto op de Italiaanse markt, middels een groot spektakel waarbij Fiat-stad Turijn geheel wordt ingenomen. Dus is het handig als wij met de nieuwe 500 zoveel mogelijk op de rustige binnenweggetjesblijven. Niet te veel opvallen.
Maar de 500 betekent natuurlijk iets voor Italianen dus menig mobieltje komt tevoorschijn in het pittoreske La Morra -waar we fotograferen en filmen- om even de nieuwe 500 in het wild vast te leggen. Het is dan ook absoluut een fotogeniek ding. De makers is niets teveel om uitgebreid de designlink uit te leggen met de oer-500 die Italie vanaf 1957 mobiel maakte. Inderdaad, exact 50 jaar geleden en nee, dat is geen toeval.
Maar dat deze 500 natuurlijk helemaal van deze tijd is en zelfs voorop loopt, dat wordt ook uitgebreid gecommuniceerd. Vorige week is de verovering van Italie begonnen met de 500 door een groots mediaspektakel in Turijn en nog 13 andere Italiaanse steden. En, ongekend aanvallend voor Italianen, komende 14  juli, quatorze juillet, begint de mediacampagne om Frankrijk warm te maken voor de nieuwe 500.(en de nieuwe Twingo naar de achtergrond te werken) Waar die begint? Op de Place Bastille… Toe maar. Nederland staat niet vooraan, het wordt november. Wat kunnen we dan verwachten?

Leuk, subtiel en toch stevig
Een heel veld van witte, ivoren, zwarte, rode en een enkele lichtblauwe 500tjes bevolkt de parkeergarage van het hotel. Kies maar uit. Hij is nog leuker dan op de foto’s, dit is gewoon een karretje dat een boel mensen meteen willen knuffelen. Met name het profiel en de voorkant hebben de goede mix van retro (oer-500) en moderne tijd. De achterkant vinden we teveel Mini. Alsof ze de achterruit met dak iets naar voren hebben geduwd, jammer. Sterk is weer dat binnenin de 500 het retro-design smaakvol terugkomt. De 500-badge op het dashboard rechts is subtiel en erg smaakvol. Goed gedaan. We stappen in de 1,4-liter 100 pk benzineversie. Tot de Abarth komt begin 2008 is dit het topmodel. Wat een serieus stuurwiel. Dik, stevig, heel volwassen. Ook de zesbak zit heel goed onder handbereik. Het is knus in de 500, je zit gezellig dicht naast elkaar. De grote meter voor je neus waarin de toerenteller in de snelheidsmeter zit verwerkt is druk en matig afleesbaar. Maar het past wel in een retro-interieur. Standaard 7 airbags om je heen (Fiat gaat voor de 5 sterren EuroNcap) is uniek voor een auto van dit formaat, 3,55 meter lang.
Onder de 1.4 zit nog een 1,2-liter viercilinder benzinemotor van 69 pk en de 1,3 Multijet diesel van 75 pk is de derde van de drie meteen leverbare motoren.

We missen vinnigheid
Op pad met de 1.4 vragen we ons al snel af: waar hangen die 100 pk’s uit? Want veel zwaarder dan de basis-Panda is de 500 niet (platform iets verlengd en versterkt) en de vinnigheid van de auto valt ons tegen. Het gretige van een kart-achtig kleintje zit er niet in. Misschien dat deze versie straks in het vlakke Nederland ons op dat punt wel overtuigt.
De 500 ligt goed op de weg zonder daarbij oncomfortabel te zijn door te stugge vering of iets dergelijks. Voor een verzorgde onafhankelijke MacPherson met stabilisatorstang, achter een semi-onafhnakelijke wielophanging. Dat is goed afgestemd allemaal. In deze duurste uitvoering houden de stoelen ons ook lekker op de plaats als we in heuvelachtig gebied een paar haarspeldbochten tegenkomen. Plakt goed aan het asfalt maar uiteindelijk gaat de auto gemoedelijk in onderstuur als het nóg harder gaat. Wat lekker is, is die hoge pook die uitstekend voor het grijpen ligt tijdens serieus rijwerk. De knoppen van de elektrische ruitbediening liggen er vlak naast en ook dat blijkt prettig. De allerduurste 500 heeft een knop op het dashboard met SPORT erop. Druk die in en de besturing wordt nog wat directer en het motormanagement zweept de 1,4-liter op tot hogere prestaties. Dit begint er op te lijken.
Bekerhoudertje hier, aflegvakje daar, het is passen en meten om binnen de wielbasis van 2,3 meter toch wat praktisch gebruiksgemak te kunnen bieden. Maar ook dat is goed gekomen, al moet je natuurlijk geen zeeën van ruimte verwachten.
Toch ook teleurstelling op het gebied van praktisch gebruiksgemak en bediening. Fiat rept over een vierpersoons auto maar dat zien we echt niet. De beenruimte op de achterbank, die gaat nog wel, maar de rugleuning achter is erg kort en trek je hoofd in als de achterklep wordt dichtgegooid: je krijgt hem zo op je kop (net als in een Audi TT coupe). Verder valt bij draaien en keren op dat de draaicirkel voor zo’n stadsridder onhandig groot blijkt en het uitzicht rondom kan ook beter, de C-stijl is behoorlijk fors.

Samen een auto ontwerpen
Geneve 2004 bracht de concept van deze auto. En een speciale website ‘500 wants you’ nodigde het publiek uit om mee te denken over hoe de nieuwe 500 er uiteindelijk uit moest zien. Fiat heeft het over 3,7 miljoen bezoekers, 51 miljoen pageviews en 275.000 suggesties en ideeen voor de 500 “die stuk voor stuk hebben meegespeeld bij de totstandkoming van de auto.” Als je je dan afvraagt welk item van de 500 nu door het publiek is bedacht en gerealiseerd in die nieuwe auto, dan droogt de informatiestroom een beetje op. Oh ja, de kleur van de sleutel is verwisselbaar, net als bij sommige mobieltjes, door een ander kleur cover te gebruiken. Wow.
We gaan dieselen. Naast de 1.4 is ook de 1.3 Multijet beschikbaar voor een test. De 1.2 is niet present. De Multijet staat ons altijd al bij als een heerlijk dieselmotortje met onderin lekker veel trekkracht en over de hele linie loopcultuur. Gaat ook op in deze nieuwe 500. Sterker nog, de trekkracht onderin, die je best mist in de 1,4-liter 100 pk benzine, heeft de 75 pk commonrail juist wel te bieden. Dat maakt de combinatie 500 en diesel best aantrekkelijk. Want met een sprint van 12,5 seconden van 0 naar 100 is de diesel vlotter dan de 1.2-benzine. Ook de top ligt hoger: 165 km/h tegen 160 voor de 1.2. Verbruik? De Multijet scoort 4,2 liter voor 100 km. En… wat is dát nou? De draaicirkel van de diesel is 9,2 meter in plaats van de 10,6 voor de 1,4-literversie. Zodat deze 500 zich zomaar lekkerder laat keren, parkeren en laveren.

Modellenrange
Met een Pop, Sport en Lounge-versie gaat de 500 zijn carrière van start. Met drie verschillende motoren. Basis-versie Naked gaat in elk geval in Italie niet in het programma. Standaard op alle versies zijn sowieso die 7 airbags. Ook ABS met EBD is op elke uitvoering aanwezig. De 1,4-liters hebben, in elke uitvoering, ook nog eens ESP. Radio met cd en MP3-speler is ook standaard op elke uitvoering en de Sport- en Lounge-versies krijgen af fabriek ook het Blue&Me –systeem: een communicatiesysteem van Fiat Auto en Microsoft dat MP3, Bluetooth, spraakherkenning, een USB-ingang en een SMS ontvanger in zich bergt.
Geen navigatie daarbij, daarvoor is het Blue&Me Nav-systeem en dat is altijd een optie. Opvallend is dat de in gelijke delen neerklapbare achterbankleuning alleen op de duurste Lounge-uitvoering standaard is. Toch iets wat je wil hebben met 185 liter bagageruimte. Net als de handvat voor de passagier om zich schrap te zetten in bochten. Ook handige extra opbergvakjes (onder passagiersstoel) zijn vaak voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen. Het moet ergens vandaan komen. Net als andere 500-grappen en grollen, zoals een zwart-wit geblokt dak, een dak in de kleuren van de Italiaanse vlag, kekke lakkleuren (met namen als Verde libero e bello, Blu máma non máma, Azzurro cuor on leggero …) alsmede geinige stickers zijn logischerwijs alleen tegen meerprijs te koop. Maar ze bepalen wel mede het jeugdige, guitige van de 500-reeks. Airco is vanaf de Sport-uitvoering standaard. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel is wel altijd present. Goede zaak. Hoe het precies wordt in Nederland in november is nog niet 100% zeker. Net als de prijzen, die hoe dan ook boven die van de Panda gaan uitkomen. De vijfdeurs Panda blijft, onder de nieuwe 500, gewoon in het Fiat-programma gehandhaafd. En net als de Panda komt ook de nieuwe 500 uit de fabriek in Tychy, Polen. Voor de rest heeft Polen niets van doen met deze nieuweling: ontwerp en ontwikkeling komen van het Fiat Style Centre.
 
500-offensief
“Dit is slechts het begin, er komt nog veel meer aan,” legt Daniel Cipriani het 500-offensief van de Italianen uit. Daniel, de jongere, Italiaanse uitvoering van André Rieu, is bij Fiat verantwoordelijk voor de algehele 500-bouwkwaliteit en schuift gezellig aan voor de hippe slow food-lunch. Hij pendelt in het dagelijkse leven veel tussen Turijn en Tychy. Hij roemt uitgebreid de gebruikte materialen in de nieuwe 500 en de kwaliteits ‘feel’ van in- en exterieur maar is tevens de eerste om toe te geven dat de tijdsdruk om de nieuwe 500 gepresenteerd te krijgen op 4 juli 2007, 50 jaar nadat …, groot was. “Volgende stap is een rechtsgestuurde versie maken,” gaat hij verder. “De vraag vanuit onder andere Japan is erg groot.” Mede daarom debuteert de 500 Abarth, met 1.4 T Jet-motor van 135 tot 150 pk, in oktober op de Tokyo Motorshow. Verder staat daarna een cabrio en vervolgens een stationwagon-variant op het programma. Technisch gaat Fiat door met downsizen. Onder het motto, als je het doet, moet je het goed doen, werken de Italianen aan een 0,9-liter 2-cilinder van 90 tot 110 pk. Deze is behalve sneller, ook 20% zuiniger dan de huidige 1.2, onder meer door de montage van een Stop- en Start-mechanisme. Die nieuwe 500 zou in Italië de daar zo succesvolle Smart wel eens ernstig dwars kunnen gaan zitten.
 
Bekijk ook onze fotoshow van de Fiat 500!
 
De volledige rij-impressie met de Fiat 500 is te lezen in AutoWeek 28, die op woensdag 11 juli in de winkels ligt.