Zoals verwacht komt ook van de Mercedes C-klasse een supersnelle versie uit. De afgelopen tijd is veel gespeculeerd over het vermogen van de C 63 AMG. Zijn grote broer, de E-klasse heeft 514 pk. De C moet het doen met 457 pk.

Zoals verwacht komt ook van de Mercedes C-klasse een supersnelle versie uit. De afgelopen tijd is veel gespeculeerd over het vermogen van de C 63 AMG. Zijn grote broer, de E-klasse heeft 514 pk. De C moet het doen met 457 pk.
 
Aan het begin van 2008 start de productie van de Mercedes C 63 AMG bij huistuner AMG. De auto heeft de bekende 6,2-liter V8 aan boord die zonder turbo’s of andere hulpmiddelen tot gigantische vermogens komt. De C-klasse heeft 457 pk en daarmee sprint hij in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale trekkracht is 600 Nm; dat komt vrij bij 6.000 toeren per minuut. AMG meldt trots dat tussen 2.000 en 6.250 toeren per minuut altijd meer dan 500 Nm koppel voorhanden is.
De top is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u. Daarmee komt deze straatversie akelig dicht bij de C-klasse die als raceauto wordt ingezet in het DTM; die heeft namelijk 470 pk.
Technisch verschilt de AMG behoorlijk van de vertegenwoordigersversies van de C-klasse. Zo is de vooras verschillend en bovendien 3,5 centimeter breder dan normaal. De brede spatborden zijn dus niet alleen uiterlijk vertoon, maar ook werkelijk noodzakelijk. Verder is de stand van de wielen veranderd, zodat hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.
Om te zorgen voor een goede betrouwbaarheid is veel aandacht besteed aan koeling van de olie van de motor en de transmissie. Verder is ook voor de C-klasse bij AMG het ‘one man, one engine’-principe van toepassing. Dat betekent dat één werknemer zich helemaal wijdt aan de bouw van de motor.
De C 63 AMG is voorzien van de zeventraps automaat. Die is voor de gelegenheid voorzien van drie verschillende standen: Sport, Comfort en Manual. Tijdens het terugschakelen geeft het systeem automatisch een beetje tussengas. Da’s voor het eerst dat AMG deze techniek toepast.
Standaard staat de C-klasse AMG op 18 inch wielen, maar wie wil kan 19 inch schoeisel bestellen. Aan de voorzijde zijn er remschijven met een maat van 360 x 36 millimeter en aan de achterzijde is dat 330 x 26 millimeter.
In het interieur is het leder wat de klok slaat en de stoelen kunnen zo worden afgesteld zodat de bestuurder ook tijdens gebruik op het circuit op zijn plek wordt gehouden. Het dashboard heeft een nieuw ‘nachtontwerp’ en de snelheidsmeter loopt tot 320 km/u. Verder kan de bestuurder kiezen welke functies hij op het dashboard wil zien.