Al lange tijden werden gecamoufleerde exemplaren van de BMW 1-serie Coupé op de bekende testlocaties gespot, maar het bleef gissen naar het definitieve uiterlijk van de kleine BMW, maar nu heeft het merk het doek van de apart gelijnde koets getrokken.

Al lange tijden werden gecamoufleerde exemplaren van de BMW 1-serie Coupé op de bekende testlocaties gespot, maar het bleef gissen naar het definitieve uiterlijk van de kleine BMW, maar nu heeft het merk het doek van de apart gelijnde koets getrokken.
 
De BMW 1-serie Coupé wordt meteen al bij de introductie een pittige auto. De basisversie van de auto is namelijk de 120d, met een 177 pk en 350 Nm sterke turbodieselmotor onder de kap. Ondanks deze prestaties verbruikt de instapper volgens BMW slechts 4,8 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot van de diesel bedraagt 128 gram per kilometer.
Een stapje hoger in het programma vinden de 123d, met de nieuwe twinturbodieselmotor die we al kennen uit de hatchback-variant van de 1-serie. Deze 2,0-liter dieselkrachtbron levert 204 pk, een vermogen van meer dan 100 pk per liter dus. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,2 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot komt uit op 138 gram per kilometer.
De topper uit het voorlopige gamma heeft een benzinemotor aan boord: de 135i. De 3,0-liter benzinemotor is eveneens voorzien van twee turbo’s en levert 306 pk en 400 Nm koppel. Deze topversie sprint in 5,3 seconden naar 100 kilometer per uur; de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur.
BMW vergelijkt de 135i Coupé met de BMW 2002 Turbo, die in 1973 op de markt kwam. Die eveneens kleine coupé was de eerste auto met turbo die in serieproductie ging. De 2002 Turbo was dus een mijlpaal, en met de 170 pk was ook niets mis. Helaas maakte de oliecrisis voortijdig een einde aan de productie van deze klassieker.
BMW toont de 1-serie Coupé op de IAA in Frankfurt, die start op 11 september, voor het eerst aan het grote publiek. In november arriveren de eerste exemplaren in de Nederlandse showrooms.