Het zit de Mercedes R-klasse niet mee, want een verkooptopper is de crossover niet bepaald te noemen. Het Duitse merk probeert met achterwielaangedreven versies en een kleine facelift het tij te keren. Gaat dit lukken, of is het vergeefse moeite?

Het zit de Mercedes R-klasse niet mee, want een verkooptopper is de crossover niet bepaald te noemen. Het Duitse merk probeert met achterwielaangedreven versies en een kleine facelift het tij te keren. Gaat dit lukken, of is het vergeefse moeite?
 
In 2004 toonde Mercedes-Benz veel lef met de gedurfd vormgegeven R-klasse. Vooral door de hoge positionering in de markt heeft de auto het echter moeilijk. Het Duitse merk ondervangt dit probleem nu enigszins door het aanbieden van goedkopere achterwielaangedreven R-klasses én een nieuwe basismotorisering, een R 280 met 231 pk sterke 3,0-liter V6.
Deze versie kost nog altijd 62.950 euro en moet er aardig aan trekken om de 2130 kilogram zware kolos in beweging te krijgen. Er is zelfs een variant met verlengde wielbasis, die als zevenzitter door het leven gaat.
We rijden eerst met de R 280 CDI, die met zijn 190 pk sterke V6 diesel genoeg puf heeft, dankzij het hoge koppel . De auto is gemaakt voor relaxed cruisen, en gedurende onze tochten over Autobahn en bergwegen haalde de basisdiesel een alleszins acceptabel verbruik van 8 liter per 100 kilometer.
 
De volledige rij-impressie met de Mercedes R-klasse kunt u lezen in AutoWeek 26, die op woensdag 27 juni in de winkels ligt.