In het najaar zet Mazda de nieuwe 2 in de showrooms. De auto breekt met de Mazda-traditie van hoge, hoekige auto’s in deze klasse. De nieuwe 2 heeft zelfs ontwerpkenmerken van de RX-8.

In het najaar zet Mazda de nieuwe 2 in de showrooms. De auto breekt met de Mazda-traditie van hoge, hoekige auto’s in deze klasse. De nieuwe 2 heeft zelfs ontwerpkenmerken van de RX-8.
 
Bijzonder aan de Mazda 2 is dat hij kleiner en lichter is dan zijn voorganger. Hij is vier centimeter korter en over de gehele linie zo’n honderd kilo lichter. Een belangrijke reden hiervoor is dat Mazda het brandstofverbruik van zijn kleinste wil terugdringen.
In het interieur is aan plaats geen gebrek, maar verwacht geen zeeën van ruimte. De enige dissonant is dat het dashboardklepje niet goed aansluit. De nieuwe 2 stuurt vlot en de elektrische stuurbekrachtiging voelt natuurlijk aan. Hij voelt stabiel aan. We jammer dat bij de 1,5-liter motor de 105 pk’s er niet helemaal uit lijken te komen. In september komt de auto naar Nederland. De importeur verwacht prijzen van rond de veertien mille.
 
De gehele rij-impressie van de Mazda 2 staat in AutoWeek 25, die op 20 juni in de winkels ligt.