Wij moeten nog even wachten, maar in Japan staat de nieuwe Impreza al bij de dealers. Zodoende zijn er nu ook meer details bekend over Subaru’s nieuwe troef in het C-segment.

Wij moeten nog even wachten, maar in Japan staat de nieuwe Impreza al bij de dealers. Zodoende zijn er nu ook meer details bekend over Subaru’s nieuwe troef in het C-segment.
 
Alhoewel hij in Japan dus al gewoon te koop is, is Subaru nog steeds niet scheutig met informatie over de nieuwe Impreza. In Japan komt het motorenpalet er enigszins anders uit te zien dan bij ons. Weliswaar staat het in Subaru’s thuisland eveneens met de bij ons leverbare 1,5- en 2,0-liter boxermotoren, maar de voorlopige topper in Azië is de S-GT. Deze krijgt een 2,0-liter turbomotor onder de kap met 250 pk, maar zal niet naar Europa komen.
In Europa en in de Verenigde Staten komt er weer een 2,5-liter WRX, naar verluidt omdat de kopers op deze twee markten meer koppel willen dan een 2,0-liter turbomotor kan bieden. Ook de STI krijgt weer een gepeperde 2,5-liter boxermotor onder de kap in ons land. In 2009 volgt de langverwachte boxerdiesel.
Volgens Subaru is de nieuwe Impreza lichter en stijver dan het voorgaande model. Bovendien ligt het zwaartepunt lager, wat zorgt voor een betere wegligging. De STI krijgt bovendien weer een Driver Controlled Centre Diff (DCCD), waarmee de bestuurder kan instellen hoe het koppel wordt verdeeld over de voor- en achterwielen.
Wij moeten nog even wachten op de Impreza; wanneer de auto op de Nederlandse markt verschijnt, kon de importeur ons nog niet vertellen.