De verkoopcijfers van de onlangs gelanceerde Fiat Bravo stemmen in Italië tot tevredenheid. Dat is voor Fiat reden om na te denken over uitbreiding van het programma van de middenklasser.

De verkoopcijfers van de onlangs gelanceerde Fiat Bravo stemmen in Italië tot tevredenheid. Dat is voor Fiat reden om na te denken over uitbreiding van het programma van de middenklasser.
 
De vijfdeurs Fiat Bravo slaat goed aan in Europa. Daarom durft Fiat wat verder te denken dan alleen deze carrosserievariant. Dat er een stationwagen komt, is al eerder bevestigd en ook de komst van een driedeurs model ligt voor de hand. Maar nu wordt ook gesproken over een midi-mpv – de geestelijke opvolger van de Multipla. Ook een cabriolet staat op de verlanglijst. We moeten terug tot de Ritmo voordat we in dit segment een dakloze Fiat tegenkomen.
Daarnaast wil Fiat ook een SUV op basis van de Bravo. Zustermerk Alfa Romeo is al bezig met zo’n model. Die komt in 2009 of 2010 en moet de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan. Fiat kan mooi meeliften met de ontwikkeling van de X-Over, zoals de Alfa SUV voorlopig wordt genoemd. Als productieplek wordt de fabriek in Miafiori genoemd, waar nu de Multipla nog wordt gemaakt. Daar willen Alfa en Fiat samen jaarlijks 120.000 SUV’s gaan bouwen. Als naam wordt Oltre genoemd. Die is afgekeken van de bizarre Hummer-achtige concept car van Fiat van enige tijd geleden. In het eerste kwartaal van 2009 staat het begin van de productie daar gepland.