Mazda haalt een oude bekende uit de magazijnen voor de nieuwe 2: de Miller-motor. De motor krijgt een cilinderinhoud van 1,3 liter en wordt gekoppeld aan een CVT-transmissie.

Mazda haalt een oude bekende uit de magazijnen voor de nieuwe 2: de Miller-motor. De motor krijgt een cilinderinhoud van 1,3 liter en wordt gekoppeld aan een CVT-transmissie.
 
Mazda claimt een verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer, waar de gewone versie 5,2 liter benzine voor hetzelfde aantal kilometers nodig heeft.
Een Miller-motor heeft gemiddeld verbruik dat 10 tot 15 procent lager is dan een conventionele motor. Dit wordt bereikt doordat de inlaatkleppen langer openstaan, waardoor er minder weerstand is. Een Miller-blok is voorzien van een supercharger.
Eerder voerde Mazda de Miller-motor binnen de luxedivisie Xedos 9. Toen dat merk ter ziele ging, verdween dit type motor uit het gamma van Mazda. De speciale motor komt in Japan vanaf de introductie in juli beschikbaar. In Nederland komt de nieuwe Mazda 2 pas begin 2008 op de markt.