Kopers van SUV’s moeten in de toekomst extra bloeden. Dit type auto wordt tot duizenden euro’s duurder. Kleine, zuinige auto’s juist een paar honderd euro minder gaan kosten.

Kopers van SUV’s moeten in de toekomst extra bloeden. Dit type auto wordt tot duizenden euro’s duurder. Kleine, zuinige auto’s juist een paar honderd euro minder gaan kosten.
 
Dit meldt staatssecretaris Kees de Jager van Financiën in een interview met de Telegraaf. De nieuwe plannen zijn niet kostenneutraal: De Jager geeft aan dat er door de voorgestelde regels jaarlijks 100 miljoen extra in de schatkist vloeit.
Onder de nieuwe regels daalt de fiscale bijtelling voor hybrides en auto’s met een A-label van 22 naar 14 procent. Het gaat hier om auto’s als de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en het trio Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1. Maar ook de Volkswagen Passat Bluemotion komt hiervoor in aanmerking.
Bovendien wil de staatssecretaris de BPM verlagen met vijf tot tien procent; de motorrijtuigenbelasting moet dan met eenzelfde percentage omhoog.
Er is nog een sprankje hoop voor de SUV-liefhebbers: de Tweede Kamer moet nog instemmen met de nieuwe regels, die onderdeel zijn van het Belastingplan 2008. Alle auto’s die onder de regeling vallen, worden door de Belastingdienst online gepubliceerd.
Bovag en RAI hebben al in een reactie laten weten dat de voorstellen ‘zwaar onvoldoende’ en ‘niet goed doordacht’ zijn. Volgens de belangenorganisaties is het de overheid niet om CO2-reductie, maar om extra belastinginkomsten te doen.