Volkswagen verbetert DSG-transmissie

Volkswagen komt eind dit jaar met een vernieuwde DSG-transmissie. De nieuwe versnellingsbak is compacter en telt een versnelling extra.
Volkswagen komt eind dit jaar met een vernieuwde DSG-transmissie. De nieuwe versnellingsbak is compacter en telt een versnelling extra.
 
De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt al razendsnel. Volkswagen gaat echter de natte plaatkoppelingen voor droge exemplaren. Hierdoor belooft het concern nog snellere schakeltijden, doordat er geen vloeistofbadje aanwezig is, vergt het wisselen van verzet minder weerstand. En doordat de Direct Shift Gearbox over minder olie beschikt, is hij compacter en kan hij dwars geplaatst worden. In plaats van 7 liter, bevat de zeventraps DSG slechts 1,7 liter olie. Dat betekent dat DSG ook in een auto van het formaat Polo past. Door de transmissie zeven verzetten te geven, konden de ingenieurs de eerste versnelling een kortere overbrenging geven, wat de acceleratietijd vanuit stilstand verkort. De hoogste versnelling is juist extra lang zodat de motor zuiniger omspringt met brandstof.
 
Er is voorlopig een maar aan de zeventraps DSG. Volkswagen meldt dat de nieuwe versnellingsbak voorlopig niet meer dan 170 pk aan kan en een maximaal koppel van 320 Nm. De eerste motoren die met de DSG 7-bak leverbaar worden zijn de 1.4 TSI en de 1.9 TDI. Overigens meldt Volkswagen ook dat de 1.6 FSI met 115 pk in onder meer de Golf, de Golf PLus, de Jetta en de Passat plaats maakt voor de 122 pk sterke 1.4 TSI. De Golf Variant is al met de minst sterke motor met compressor en turbo leverbaar.
Tip de redactie