Na een lange tijd wachten is ‘ie er dan toch: de Volkswagen Golf Variant. Ondanks dat er inmiddels ook een Golf Plus en Touran in het gamma zijn, zijn de verwachtingen bij de komst van de auto hooggespannen. AutoWeek zocht in Wolfsburg uit of dit terecht is.

Na een lange tijd wachten is ‘ie er dan toch: de Volkswagen Golf Variant. Ondanks dat er inmiddels ook een Golf Plus en Touran in het gamma zijn, zijn de verwachtingen bij de komst van de auto hooggespannen. AutoWeek zocht in Wolfsburg uit of dit terecht is.
 
De komst van de Golf Variant is opvallend, omdat de huidige generatie Golf volgend jaar volgens de geruchten al wordt opgevolgd door de Golf VI. De snelle modelwissel zou ingegeven zijn door de hoge productiekosten van de huidige generatie. De Variant is nog gewoon op deze Golf V gebaseerd en zal in Mexico van de band rollen.
Het motorenprogramma begint met een nieuwe 1,4-liter viercilinder met 80 pk. Naast de bekende 1,6-liter met 102 pk komt er een eveneens nieuwe 1,4-liter TSI met 122 pk. Het benzineprogramma wordt afgerond door twee andere 1.4 TSI’s, met 140 pk en 170 pk. Voor de (met name zakelijke) dieselrijders zijn er de 1.9 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI met 140 pk.
Het gaat bij zo’n Variant natuurlijk om ruimte en op dat gebied stelt de ruime Golf niet teleur: de bagageruimte bedraagt 520 liter en 1550 liter met neergeklapte achterbank. Qua wegligging heeft Volkswagen zijn zaakjes goed voor elkaar, net als bij de gewone Golf.
 
De volledige rij-impressie met de Golf Variant is te vinden in AutoWeek 22, die op woensdag 23 mei in de winkel ligt.