BMW kondigde vorige week al aan dat de productie van de nieuwe X3 naar Amerika wordt verplaatst. Ook voor de Europese productie van de BMW-groep zijn veranderingen op til.

BMW kondigde vorige week al aan dat de productie van de nieuwe X3 naar Amerika wordt verplaatst. Ook voor de Europese productie van de BMW-groep zijn veranderingen op til.
 
Het Duitse vakblad Automobilwoche doet uit de doeken hoe de Europese productie van BMW er in de toekomst gaat uitzien. Zo staat er binnenkort ruimtelimousine op het programma, die doet denken aan de Mercedes R-klasse. Hoewel dat soort auto’s voornamelijk in Amerika wordt verkocht, gaat BMW dit model toch in Dingolfing produceren.
Het Oostenrijkse Magna Steyr krijgt ook een grotere rol. BMW verwacht dat de Mini-fabriek in Oxford niet genoeg heeft aan de capaciteit van 240.000 auto’s per jaar. Helemaal nu van dit model meerdere varianten gaan verschijnen. Als alles goed gaat, draait Oxford over twee jaar op volle kracht. Het is duurder die fabriek uit te breiden dat een deel van de productie uit te besteden. De crossover die van Mini wordt verwacht, een stationwagen met een terreinauto-achtig uiterlijk, komt waarschijnlijk uit Oostenrijk.
Daar blijft het niet bij want door capaciteitsproblemen wil BMW ook een deel van de productie van de 3-serie uitbesteden en de kleine X1 SUV zal ook niet bij BMW zelf van de band rollen. Ook daarvoor staat Magna Steyr hoog op de verlanglijst.