Opel Agila sneak preview

In de keuken van General Motors staat een hoop te pruttelen. AutoWeek mocht even onder de deksels gluren, maar niet voordat we strikte geheimhouding beloofden. Op de Agila na, die we wél met u mogen delen.
In de keuken van General Motors staat een hoop te pruttelen. AutoWeek mocht even onder de deksels gluren, maar niet voordat we strikte geheimhouding beloofden. Op de Agila na, die we wél met u mogen delen.
 
Pas nadat we uitgebreid waren gescreend en gefouilleerd, en ontdaan van alles waar mogelijkerwijs een camera in verborgen zou kunnen zitten, werden we afgelopen vrijdagavond binnengelaten in een streng beveiligde hal in Mainz. In vier aparte ruimtes toonden Saab, Cadillac, Chevrolet en Opel/Vauxhall de modellen die binnen nu en drie jaar op de markt zullen verschijnen, in diverse stadia van ontwikkeling. En wij waren aangenaam verrast. Tonen mogen we u helaas alleen nog maar de volgende Opel Agila, die volgend jaar lente op de markt verschijnt en aanstaande september in Frankfurt officieel onthuld gaat worden. Het kleintje oogt een stuk spannender dan het huidige, samen met Suzuki ontwikkelde model. "Ditmaal hebben we gelukkig wat meer inspraak gehad op de tekentafel", licht een Opel-ontwerper de radicale omslag toe.
 
Wat we nog meer voor toekomstmuziek kregen te zien? Een crossover van Cadillac. Of wat te denken van een opvolger voor de Chevrolet Nubira: een erg mooi gelijnde auto die trekjes vertoont van de Passat en de Jetta. Gezien de beroerde tekenkunsten van uw verslaggever denken we het vertrouwen van onze gastheren niet te schaden door de ruwe schetsen te tonen die ondergetekende ter plekke van de Nubira-opvolger neerkrabbelde. Heeft u toch een klein idee waar het heen gaat.
 
Het boeiendst was misschien wel de toekomstige Vectra, die ons als kleimodel op ware grootte en interieurdummy werd getoond. Wie de Opel Vectra nog saai wil noemen, moet zich haasten. Want de volgende is dat allebehalve. De daklijn heeft weg van een vierdeurs coupé, maar volgens de makers zonder aan hoofdruimte achterin in te boeten. De achterkant doet sterk denken aan die van de BMW 6-serie, terwijl de neus trekjes heeft van de nieuwe C-Klasse.
 
Ook Saab had nieuws voor ons in petto. We konden plaats nemen in de nieuwe 9-3, maar daarvan circuleren de beelden sinds vorige week al op internet. Boeiender was de 9-4 X, een SUV die zich qua maatvoering tussen de BMW X3 en X5 in moet gaan positioneren. Hou GM de komende tijd in de gaten.
Tip de redactie