Irmscher beademt Caterham

De Caterham Seven mag er dan antiek uitzien, op een circuit is de vedergewicht nauwelijks te verslaan. Helemaal als een tuner de sportauto nog eens extra onder handen heeft genomen.
De Caterham Seven mag er dan antiek uitzien, op een circuit is de vedergewicht nauwelijks te verslaan. Helemaal als een tuner de sportauto nog eens extra onder handen heeft genomen.
 
Die tuner is in dit geval Opel-specialist Irmscher, die de motor uit de gewone Caterham inruilt voor een blok van Opel. Het betreft de 2,0-liter turbomotor, die we ook kennen uit de Opel GT. Irmscher biedt de motor in principe aan met 210 pk en 285 Nm, maar wie het Irmscher vriendelijk vraagt, kan ook met 265 pk worden bediend. Inderdaad, evenveel als in de GT.
Het gewicht van de Caterham is uiteraard een stuk lager dan dat van de Opel GT: de viercilinder turbomotor hoeft slechts 725 kilogram voort te stuwen. Dat is niet veel, maar toch een dikke 150 kilogram meer dan de modellen van Caterham zelf wegen. Irmscher geeft geen prestatiecijfers op, maar reken op een topsnelheid van rond de 250 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in minder dan 4 seconden.
De verduitste Caterham kost in Duitsland 54.900 euro. De verschillende componenten zijn overigens ook los te bestellen.
Tip de redactie