Met de Passat Bluemotion laat Volkswagen zien dat een auto ook met bestaande productietechniek schoner kan worden. De diesel is nog lang niet aan het eind van zijn carrière.

Met de Passat Bluemotion laat Volkswagen zien dat een auto ook met bestaande productietechniek schoner kan worden.  De diesel is nog lang niet aan het eind van zijn carrière.
 
In 2009 mogen auto’s gemiddeld niet meer 140 gram CO2 per kilometer uitstoten, in 2012 is dat zelfs 130 gram. Het huidige gemiddelde is 165 gram per kilometer, dus er staat de autofabrikanten dus niets anders te doen dan het zoeken naar alternatieven. Een gunstig gevolg hiervan is dat het gemiddeld verbruik hierdoor omlaag gaat, wat een prettige ontwikkeling is met onze eindige hoeveelheid fossiele brandstoffen.
De Passat Bluemotion waarmee we reden heeft onder de motorkap een 105 pk sterke 1,9-liter TDI liggen. Het verbruik van de motor is in de sedan gemiddeld 1 op 19,6 en in de Variant 1 op 19,2. De CO2-uitstoot is 136 respectievelijk 137 gram per kilometer. Voor de standaardversie van de 1,9-liter TDI liggen deze waarden op 1 op 17,9 en 159 gram per kilometer.
Vanwege het lage stationaire toerental moet je uitkijken dat de motor bij het wegrijden niet afslaat, maar als je eenmaal op weg bent, voelt de auto net als een gewone diesel. Mede door milieusubsidie is de Passat Bluemotion slechts 140 euro duurder dan de gewone 1.9 TDI.
 
De volledige rij-impressie met de Volkswagen Passat Bluemotion is te lezen in AutoWeek 19, die op woensdag 9 mei in de winkels ligt.