In Lapland konden we kennis maken met nieuwe BMW-techniek: Dynamic Performance Control (DPC). Een stuk techniek dat zorgt voor een enorme hoeveelheid grip.

In Lapland konden we kennis maken met nieuwe BMW-techniek: Dynamic Performance Control (DPC). Een stuk techniek dat zorgt voor een enorme hoeveelheid grip.
 
In het ijskoude Noord-Zweden heeft BMW een testcentrum gebouwd, van waaruit we spekgladde wegen kunnen bereiken om kennis te maken met het nieuwe sperdifferentieel dat DPC heet.
We rijden een parcours dat bestaat uit een combinatie van een ijsmeer en besneeuwde boswegen. Als vergelijkingsmateriaal heeft BMW ook modellen zonder het systeem klaargezet. En het verschil is groot.
Bij een standaardmodel zijn vaak heftige stuurbewegingen nodig om de auto te corrigeren bij het uitwijken, terwijl bij de versie met DPC het zonder overmatige inspanning gecorrigeerd kan worden. Het zal echter nog wel enige tijd duren voor het systeem op productieauto’s gemonteerd wordt.
 
De volledige rij-impressie met de BMW 5-serie voorzien van Dynamic Performance Control is te lezen in AutoWeek 19, die op 9 mei in de winkels ligt.