Fiat presenteerde in oktober de Linea op de Istanbul Auto Show. Nu is de levering van de auto op gang gekomen. Tijd voor alle details over de nieuwe sedan.

Fiat presenteerde in oktober de Linea op de Istanbul Auto Show. Nu is de levering van de auto op gang gekomen. Tijd voor alle details over de nieuwe sedan.
 
Fiat heeft de Linea aan de catalogus toegevoelgd. In Nederland is de auto voorlopig niet te koop. Fiat wil zich hier eerst richten op de Bravo en de nieuwe 500 maar het moet raar lopen als daarna niet eens de schijnwerpers op de Linea worden gericht. In de landen om ons heen, wordt de auto wel aan de man gebracht. De nieuwe Fiat is door Tofas A.S., een bedrijf dat voor vijftig procent in handen is van Fiat en voor de rest een Turkse eigenaar kent.
De Fiat Linea wordt dan ook in Turijke gebouwd. De fabriek daar heeft een maximale capaciteit van 60.000 auto’s per jaar. De Turkse link is niet vreemd: in die contreien wordt 52 procent van alle auto’s verkocht in het C-segment. Daarvan is 75 procent een sedan. In West-Europa maken sedans slechts vijf procent uit van de verkopen in het C-segment. Wij geven de voorkeur aan hatchbacks – zoals de Bravo.
De Linea is ruim bemeten: hij is 4,56 meter lang, 1,73 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis van 2,60 meter en de bagageruimte is liefst vijfhonderd liter groot. Hij wordt geleverd met een 1,4-liter achtklepper met een vermogen van 77 pk. Daarmee haalt de 1.160 kilo zware Linea een topsnelheid van 165 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 14,6 seconden. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft Fiat 6,3 liter per 100 km op.
Verder wordt de Linea gemaakt met de 1,3-liter 90 pk sterke Multijet diesel. Daarmee gaat de sedan maximaal 170 km/u en het klassieke sprintje gaat in 13,8 seconden. Per honderd kilometer lust de diesel, die 1.185 kilo op de schaal legt, 6,5 liter brandstof. Beide varianten hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de toekomst gaat Fiat ook de 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor leveren voor de Linea.
De Linea wordt geleverd in elf carrosseriekleuren en drie uitrustingsniveaus: de simpelste is de Emotion die onder meer ABS en het EBD stabiliteitssysteem aan boord heeft. Verder zijn er Isofix-aansluitingen voor de kinderzitjes en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Dynamic voegt daar onder meer een radio/cd-speler aan boord, een handmatig bediende climate control, elektrisch bedienbare zijspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in twee delen neerklapbare achterbank en drie hoofdsteunen achterin.
De meest luxueuze Linea is de Emotion. Die heeft zes airbags, een automatische climate control, elektrisch bedienbare achterportierramen, een armsteun aan de voor- en achterzijde, een met leder beklede pookknop en stuurwiel, een cd-speler met MP3 afspeelmogelijkeheid met bediening op het stuur. De Emotion is te herkennen aan zijn 17 inch wielen. Natuurlijk kunnen deze specificaties per land afwijken.