Gereden: Audi A5/S5

De Audi A5 staat eind juni bij de dealers. AutoWeek reed ‘m echter al in Noord-Italië en daarbij maakte de 3.0 TDI Quattro nog meer indruk dan de S5.
De Audi A5 staat eind juni bij de dealers. AutoWeek reed ‘m echter al in Noord-Italië en daarbij maakte de 3.0 TDI Quattro nog meer indruk dan de S5.
 
Zoals het een coupé betaamt, zit je diep in de S. Het nadeel van coupés met een laag dak, namelijk slecht zicht rondom, heft Audi ten dele op door enorme buitenspiegels te monteren. Dat zie je niet vaak bij dit soort auto’s en bovendien leveren ze wel wat windgeruis op, maar veiligheid voor alles. Wanneer je instapt, de stoel lekker diep kan instellen, en het stuur riant in hoogte en in diepte verstelbaar is, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Toch merk je al direct dat ook de S5 geen supernerveuze, ultrasportieve coupé is. Daarvoor stuurt hij nog te licht en te afstandelijk. Een BMW 3-serie Coupé reageert bijvoorbeeld veel directer op stuurbewegingen. In bochten doet de A5 het goed, onderstuur is hem vreemd, maar als je de bocht uitaccelereert voel je dat het een flinke auto is. Met V8 en vierwielaandrijving weegt de S5 1.630 kilo, niet zo vreemd dus. Overigens is de sportiefste S5 knetterhard wanneer hij ook nog eens zoals dit testexemplaar op 19 inch met ultraplat rubber staat. Kuilen worden meedogenloos doorgeven. Als we even later met een van minder platte banden voorziene 3.0 TDI Quattro op pad gaan, blijkt het onderstel comfortabeler. Overigens stuurt de diesel nog wat lichter dan de S5.
 
3.0 TDI indrukwekkend
Audi gebruikt voor de S5 een 4.2 FSI, maar het is niet de tot het uiterst opgefokte motor van de RS4. Deze versie levert met 354 pk (RS4: 420 pk) en 440 Nm meer dan voldoende vermogen, maar de auto geeft geen bijzondere snelheidskick. Hij roffelt fraai, en versnelt heel gelijkmatig over een breed toerengebied. En dan stappen we in de A5 met sterkste diesel, de 3.0 TDI met 240 pk en 500 Nm. Wat een machine! Gruwelijk hard sleurt de V6 met commonrailinspuiting en een turbo de A5 de bergen op. Een geweldenaar, hij voelt op de tussensprint zelfs vlotter aan dan de S5, zolang je de naald van de toerenteller maar boven de 1.750 toeren houdt. Daarbij is –ie zo stil dat je nauwelijks door hebt met een diesel onderweg te zijn.
 
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 18 die vanaf woensdag 2 mei in de winkels ligt.
Tip de redactie