Het gaat voorspoedig met Honda, dat in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot de tweede autofabrikant van Japan. Toch is het niet allemaal goed nieuws wat de klok slaat.

Het gaat voorspoedig met Honda, dat in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot de tweede autofabrikant van Japan. Toch is het niet allemaal goed nieuws wat de klok slaat.
 
De winstcijfers van het laatste kwartaal van 2006 zijn namelijk lager uitgevallen dan die van dezelfde periode in 2005. Het betreft een daling van 19,7 procent. De daling heeft twee oorzaken: ten eerste een eenmalige financiële meevaller in de laatste maanden van 2005. Daarnaast waren er eind vorig jaar meerdere terugroepacties, die het merk ook geld kostten.
Ook de sterke yen, die Honda’s in het buitenland duurder maakt, speelt het merk de komende tijd parten. Toch zijn analisten van mening dat Honda een zonnige toekomst tegemoet gaat. Het marktaandeel in de Verenigde Staten blijft groeien (ten koste van de Amerikaanse merken) en het relatief gunstige brandstofverbruik van de Honda’s is ook een belangrijk voordeel in deze tijden waarin brandstof steeds duurder wordt.